مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از باز سازی سر در عالی قاپوی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی خبر داد. 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل، عبدالرحمان وهاب زاده در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: بهار سال جاری سازمان یونسکو با بازسازی دوباره این سردر به علت اهمیت و جایگاه آن در کل مجموعه موافقت کرده و هم اکنون تیمی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با توجه به اسناد و مدارک موجود در پی طراحی دوباره این اثر تاریخی هستند.   وی با یادآوری اینکه سردر مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی مشهور به عالی قاپو یکی از آثار مهم دوره شاه عباس دوم است، اضافه کرد: این سر در دارای معماری باشکوه وکاشیکاری‌های معرق، با کتیبه‌های قرآنی به خط ثلث از از مهم ترین آثارهنری و معماری دوره صفویه می باشد. 
وهاب زاده با بیان اینکه این اثر به علت نشست طاق‌ها و فرو ریزی نقاره خانه و وجود خطرات جانی برای مردم، در سال 1321 به دستور فرماندار وقت وتوسط نماینده آثار باستانی جمع آوری شد، خاطرنشان کرد: نقشه‌های تقریبی، عکس و قطعات کاشی و کتیبه‌های سالم پیاده شده از بنا با دقت در انبارهای مجموعه برای استفاده مجدد انبار شده است متاسفانه به علت مرور زمان و جابه جایی و نبودن امکانات مناسب لطمات جبران ناپذیری دیده است. 
به گفته مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی محل سردر در سال‌های قبل حفاری و بخشی از پی و پایه های آن کشف و بعد از مستند سازی برای استفاده و بهره برداری در سال های بعد مجددا خاکریزی شده است.   وی اضافه کرد: ابهامات موجود برای تهیه نقشه و طرح های هنری به کار رفته در سردر و نقوش کاشیکاری ها با همکاری مسئولان موزه ایران باستان و کاخ موزه باغ گلستان و با استفاده از آلبوم عکس ها و مستندات و اسناد و مدارک موجود به تکمیل نقشه های معماری و سازه ای و طرح های کاشیکاری اقدام کرد تا در سال های جاری نسبت به تهیه مصالح مورد لزوم و فراهم آوردن مقدمات کار برای اجرای طرح اقدام کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.