این دوست اضافه کرد: چند روز دیگر از طریق پست سفارشی بسته ای تحویل من شد، با باز کردن بسته هم کفش به من خیره شد و هم من هاج و واج به کفش ، که آنچه به من تحویل شده بود بسیار با آنچه در آگهی های فروش فروشگاهی که ادعای نمایندگی برندهای معتبر داخلی و خارجی کفش را داشت تفاوت می کرد.
شماره تلفن فروشگاه را گرفته و با احترام با متصدی فروش به گفت و گو نشستم که شاید اشتباهی صورت گرفته و سفارش پستی از آن دیگری باشد و از پشت تلفن این متصدی بود که می گفت: سفارشی را که داده بودید همان را برای شما فرستاده ایم و قطع تلفن ...
کارشناسان پلیس فتا نیز هشدار می دهند که بسیاری از حراجی های در فضای مجازی و پایگاههایی که به نام خرید و فروش اینترنتی در حال فعالیت هستند اعتبار قانونی نداشته و به محلی برای کلاهبرداری از مردم تبدیل شده اند.
به گفته آنها ، عرضه خودرو ، کالا و خدمات با اختلاف قیمت فاحش با نرخ بازار شیوه ای است که این پایگاهها و سایت های اینترنتی دنبال کرده و با فریب متقاضیان از آنها کلاهبرداری می کنند.
این روزها تجارت دیجیتالی به سرعت در کشور ما در حال گسترش است و درستش نیز همین است، دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز به سرعت در حال تحول و دگرگونی است؛ دیگر فعالیت های سنتی جواب فعالیت های نوین ارتباطی را نمی دهد . اگر کمی تعلل کنی از قافله علم و اقتصاد جهانی عقب می مانی.
دنیای پول و اقتصاد وارد فضای نوینی شده است ، دیگران از سال ها قبل در این مسیر قرار گرفته اند و کشور ما نیز حرکت شتانبده خود را برای عقب نماندن از جهان شروع کرده است اما در این میان آنچه مهم است ورود قانونمند و توام با اخلاق و سیره به این دنیای پر پیچ و خم است که گویا هنوز ما در این مقوله عقب تریم.
در دنیای الکترونیک تجاری امروز تنها شیوه ها و روش های کسب و کار تغییر یافته و اصول تجاری که مبتنی بر اعتماد ، صداقت و کیفیت است همچنان حرف اصلی و اول را می زند و هر شخصی و بنگاه اقتصادی خلاف این عمل کند به سرعت از گردونه خارج می شود که در این دنیای رقابت میلیمتری جای تقلب و تخلف نیست.
اما چنین تصور می شود که در دنیای بازار آنلاین و الکترونیک ما بویژه در خرده فروشی ها هنوز ساماندهی و اصول و ضوابط لازم برای یک فعالیت اقتصادی سالم به حد کامل مهیا نشده و عدم وجود قوانین این بازار و شاید هم فقدان آگاهی لازم فعالان و متقاضیان در این بازار دردسرهای فراوانی را ایجاد کرده و باید هراس کرد از تبدیل آن به بازاری مکاره.
هم اکنون فعالیت های مجازی از سوی بنگاهها، فروشگاهها و اشخاص بشدت و بدون نظارت کافی در دنیای دیجیتال در حال انجام است و این دعوای هر روزه ای است که بین فروشندگان و خریداران بر سر نوع جنس و کیفیت و فریب وجود دارد و هر روز هم دامنه آن بیشتر می شود.
آیا وقت آن نرسیده که نظارت ها بر تجارت الکترونیک در کشور افزایش یافته و یا اگر این نظارت وجود دارد آگاهی لازم به فعالان این بازار بویژه خریداران داده شود تا بدانند که در صورت فریب و سوء استفاده به کدام ارگان و نهاد باید مراجعه کنند.
آیا وقت آن نرسیده که در باره فعالان تجارت مجازی نیز فکری شود و هر کاربلد و نابلدی به صرف داشتن یک خط تلفن همراه دنیای بزرگ خرید و فروش و دلالی راه انداخته نینداخته و مردم را سرکیسه و دست کم به بازار داخلی بی اعتماد نکنند.
آیا وقت آن نرسیده که آداب تجارت دیجیتالی و آنلاین و بازار الکترونیکی هم به فعالان تولید و هم به فعالان عرضه و هم به متقاضیان خریدهای اینترنتی آموزش داده شود.
سواد رسانه بویژه در حوزه اقتصاد ضرورتی است که تمامی شهروندان بر اساس نیازهای خاص خود می بایست به آن تسلط و مجهز باشند و اینکه چه ارگانی مسوولیت ارائه این خدمات به شهروندان را دارد مقوله ای است که باید مسوولان به آن پرداخته و اقدام نمایند که همین الان نیز در این رابطه دیر است و کمی تعلل به ضرر فضای سالم اقتصادی کشور است.
* خبرنگار ایرنا استان اردبیل
6016/3006
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.