به گزارش خبرنگار ایرنا، علی علیزاده روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگاران افزود: امروزدوران استفاده از سوخت های فسیلی به پایان رسیده و استفاده از انرژی های پاک از جمله انرژی خورشیدی یک ضرورت می باشد.
وی گران بودن سوخت های فسیلی، مقرون به صرفه بودن استفاده از انرژی خورشیدی، حفاظت از محیط زیست و رایگان بودن منبع عظیم خدادادی خورشید را از جمله علل استفاده از این انرژی برای تامین برق مورد نیاز عنوان کرد.
وی امکان تامین شبکه‌ های کوچک و ناحیه‌ ای ، استهلاک کم و عمر زیاد و عدم احتیاج به متخصص را از جمله دیگر مزایای نیروگاههای خورشیدی بر شمرد.
علیزاده با اشاره به اینکه حدود 300 روز در طول سال در کشور ایران آفتابی است که از میانگین جهانی بیشتر است، اظهار کرد: 70 درصد انرژی مورد نیاز کشور را می توان از انرژی خورشید تامین کرد.
وی بیان کرد: با داشتن این مزیت متاسفانه در کل کشور هم اکنون 150 مگا وات انرژی خورشیدی تولید می شود که این رقم در کشوری مثل آلمان 35 هزار مگاوات است.
وی اضافه کرد: در استان اردبیل برای استفاده از انرژی خورشیدی طرح های موثری برنامه ریزی شده که در صورت تحقق می توان شاهد استفاده انبوه و جایگزینی آن به جای سوخت های فسیلی بود.
وی بیان کرد: طرحی با عنوان برکت آفتاب طی تفاهمنامه ای سه جانبه بین کمیته امداد امام خمینی(ره)، شرکت توزیع نیروی برق و بانک عامل در استان اجرا خواهد شد که براساس آن کمیته امداد سرمایه لازم برای تولید برق از انرژی خورشیدی را در اختیار خانواده های تحت پوشش قرار خواهد داد و به صورت تضمینی برق تولیدی آنها را خریداری خواهیم کرد.
علیزاده گفت: به دلیل اینکه استان اردبیل در ارتفاع بالا واقع شده ، میزان تابش خورشید و وسعت آن موجب شده برای تولید برق از محل انرژی خورشیدی نیز در تمام گستره استان ظرفیت فعال کردن انرژی خورشید فراهم باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل با اشاره به تولید 100 کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی در استان و گسترش آن افزود: 8.2 مگاوات تولیدآن هم توسط بخش خصوصی در حال نصب است و برای تولید 10 مگاوات دیگر در حال رایزنی با سرمایه گذار بخش خصوصی و خارجی هستیم.
او با بیان اینکه سقف هر اداره و خانه مسکونی در اردبیل می‌ تواند محل نصب پنل خورشیدی و تولید انرژی پاک شود، اظهار کرد: نهادهای دولتی موظف هستند طی 2 سال 20 درصد از انرژی خود را از محل انرژی پاک و خورشیدی تامین کنند.
وی بیان کرد: در صورتی که به این مصوبه دولت که الزام آور است تمکین نشود 20 درصد از برق مصرفی ادارات با گران ترین نرخ خریداری شده محاسبه خواهد شد.
وی اضافه کرد: از سویی برای تشویق بخش خصوصی، دولت خرید تضمینی برق تولیدی را مطرح کرده و هم اینک 110 میلیارد ریال برای خرید تضمینی در اختیار استان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه استفاده از انرژی خورشیدی مقرون به صرفه برای همه است، ادامه داد: دولت هر کیلو وات ساعت برق را 700 هزار به مشترکین می فروشد در حالی که بیش از هشت هزار ریال از تولید کنندگان به صورت تضمینی به مدت 20 سال می خرد.
علیزاده هزینه نصب مولدهای تولید یک کیلو وات انرژی خورشیدی را 70 میلیون ریال و فضای مورد نیاز برای این کار را 10 متر مربع عنوان کرد و گفت: دوره بازگشت سرمایه در نهایت پنج سال می باشد و هر چقدر انرژی تولیدی بیشتر باشد هزینه آن کم شده و دوره بازگشت سرمایه کمتر می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل افزود: انتظار می رود استفاده از انرژی خورشیدی تبدیل به فرهنگ شده و در جامعه نهادینه گردد چرا که این امر با زندگی و حیات و کرامت انسانی و عرق ملی گره خورده است.
وی با تاکید به اینکه میزان تولید انرژی خورشیدی در اردبیل مطلوب و متناسب با پتانسیل منطقه نیست، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل اقلیم منطقه و به دلیل کاهش قابل‌ توجه هزینه‌ ها انتظار می ‌رود بخش دولتی و خصوصی از تولید انرژی پاک استقبال کند چون این انرژی مقرون به صرفه بوده و به غیر از هزینه ‌های اولیه زیرساخت ، هزینه بعدی را به‌ دنبال ندارد.
علیزاده با رد ادعای اینکه استان اردبیل بیشتر مواقع سال ابری، بارانی یا برفی است و نمی توان آن طور که باید از انرژی خورشیدی استفاده کرد، بیان کرد: اتفاقا استفاده از انرژی خورشیدی در اردبیل در دیگراستانها که گرم هستند بهتر جواب می دهد و طول عمر آن را افزایش می دهد.
وی ثبت نام اینترنتی، بازدید کارشناسان شرکت توزیع برق ، صدور پروانه و عقد قرارداد را مراحل استفاده از انرژی خورشیدی عنوان کرد.

***مدیریت مصرف برق امری اجتناب ناپذیر وضروری است
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل همچنین گفت: در حالی که کشور ایران با توجه به انواع منابع انرژی کشوری غنی در دنیا است اما متاسفانه مقدار انرژی مصرفی در آن هم در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است به طوری که سه برابر متوسط مصرف جهان انرژی در آن مصرف می شود.
علیزاده با بیان اینکه هر سال به طور متوسط 7 درصد انرژی مصرفی در کشور افزایش می یابد، اظهارکرد: ایران مقام اول را از نظر تولید انرژی برق در خاورمیانه و مقام 14 جهان را از این حیث داراست.
وی با اشاره به اینکه عمده اوج پیک بار مصرفی انرژی برق در کشور وسط روز و از ساعت 12 ظهر تا 16 عصر می باشد ، افزود: اوج پیک بار مصرفی انرژی برق در استان اردبیل از ساعت هشت صبح تا 11 ظهر می باشد.
وی بیان کرد: در طول سال فقط 300 ساعت در فصل تابستان در تامین انرژی برق مورد نیاز مشکل داریم بنابراین ضرورت دارد مصرف انرژی به ویژه در تابستان و ایام پیک بار مدیریت شود تا مشکلی از آن جهت بوجود نیاید.
وی اضافه کرد: برای همین هفته پیش هیات دولت طی ابلاغیه ای تغییر ساعت کاری ادارت بعضی استانها، تامین برق دستگاههای اداری، واحد های صنعتی و کشاورزی از سیستم های اضطراری در مواقع پیک بار و کاهش مصرف برق همه دستگاهها به مقدار 10 درصد نسبت به سال قبل به ویژه در ماههای تیر و مرداد را صادر و تاکید کرد عدم اجرای آن تخلف محسوب می شود.
وی ادامه داد: در همین راستا در استان اردبیل هم طرح مدیریت مصرف اجرا می شود و استفاده از تعطیلا ت تابستانی در واحد های صنعتی، طرح ذخیره عملیاتی و استفاده از تولید مولدهای کارخانه ها از جمله آنهاست و با 28 واحد تولیدی در سطح استان قرارداد مدیریت مصرف برق منعقد شده است.
وی تصریح کرد: پارسال 7 میلیارد ریال در استان اردبیل به 20 واحد صنعتی به خاطر همکاری با شرکت توزیع برق در مدیریت مصرف انرژی پاداش پرداخت شده است.
علیزاده گفت: به واحد های کشاورزی که چهار ساعت پیک بار مصرف انرژی در طول شبانه روز برقی مصرف نکند 20 ساعت برق مصرفی آنها در روز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل افزود: در مصارف خانگی و تجاری هم بسته های تشویقی و تنبهی پیش بینی شده است به طوری که موقع مصرف در زمان پیک بار قیمت برق مصرفی چهار برابر محاسبه می شود.
وی اظهار کرد: 56 درصد کنتورهای مشترکین در استان اردبیل تعویض و دیجیتالی شده است و مابقی 44 درصد هم تعویض و دیجتالی خواهد شد.
وی بیان کرد: 520 هزار مشترک برق در استان وجود دارد و 82 درصد برقی مصرفی استان خانگی، 11.6 درصد تجاری و چهار درصد آن به مصارف عمومی، صنعتی و کشاورزی می رسد.
وی اضافه کرد: متوسط افزایش مصرف انرژی برق پارسال در کشور نسبت به سال ماقبل 7 درصد و تلفات انرژی 11 درصد بود که این رقم بترتیب در استان اردبیل چهار درصد و 12.2 درصد بود که امسال برنامه ریزی شده است تا تلفات انرژی در استان به 11.8 درصد برسد.
علیزاده از توزیع 297 پنل خورشیدی چمدانی قابل حمل برای تامین برق مورد نیاز عشایر کوچنده استان اردبیل خبر داد و گفت: هزینه نصب هر پانل خورشیدی در هر یک از چادرها و آلاچیق های عشایری 20 میلیون ریال است که بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین شرکت برق و امور عشایر استان 85 درصد از این هزینه توسط این شرکت و 15 درصد نیز به عنوان خودیاری توسط متقاضیان تامین می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اردبیل افزود: هفت روستا و چهار پاسگاه مرزی در استان برق مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تامین می کنند.
وی اظهار کرد: در 6 شهرستان اردبیل، پارس آباد، سرعین، نیر، نمین و کوثر هیچ آبادی وجود ندارد که برق نداشته باشد و در چهار شهرستان مشگین شهر، گرمی، خلخال و بیله سوار فقط بعضی از قشلاقات زیر 10 خانوار وجود دارند که از نعمت برق برخوردار نیستند.
وی گفت: استان اردبیل با اجرای برنامه تولید یکهزار مگاوات از استان‌های ممتاز در تولید برق است و توانسته سه برابر میزان مصرف خود تولید برق داشته باشد وبه دلیل اتصال برق استان با شبکه سراسری مازاد تولیدات وارد شبکه سراسر شده و بخشی در نوار مرزی شمال استان صادر می‌شود.
خبرنگار: نعمت محسن زاده ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
/6016/6130
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.