به گزارش خبرنگار ایرنا، تازه ترین الگوهای جوی از پایداری هوا روی فلات ایران براثر وقوع پدیده بلاکینگ حکایت دارد که باتوجه به شرایط فصلی و تابش مستمر پرتوهای آفتاب سبب افزایش قابل توجه دمای هوا در اکثر نقاط کشورمان شده است.
هرچند براثر شکل گیری این الگو ؛ موج هوای گرم سرتاسر ایران زمین را پوشش داده ولی به خاطر دو عامل ثابت ارتفاع زیاد از سطح دریا و قرار گرفتن در عرض بالاتر و عامل متغیر وزش باد با غالبیت شمالی از بیابانهای آسیای مرکزی و سیبری ؛ میزان اثرگذاری گرما بر منطقه اردبیل زیاد چشمگیر نبوده به گونه ای که در زمان کنونی (عصر دوشنبه) اردبیل با دمای 26 درجه بالای صفر خنکترین مرکز استان ایران است.
در چند روز گذشته نیز که هم میهنانمان در شهرهایی مانند اهواز و برازجان با گرمای 53 درجه بالای صفر مواجه بوده و ساکنان بسیاری از نقاط کشورمان براثر گرمای بالای 40 درجه کلافه شده اند اردبیل همواره خنکترین مرکز ایران بوده و دمای آن بین 28 و 12 درجه بالای صفر در نوسان بوده است.
از واپسین ساعات نیمه اول تیر ماه با پایان یافتن شرایط پایداری جوی ؛ راه نفوذ پی در پی امواج بارشی به نیمه شمالی کشورمان باز می شود که با جریان های خنک عرض های بالاتر همراهی دارد و در مجموع می توان گفت هفته آینده روزهای خنک و حتی گاهی سرد در انتظار ساکنان اردبیل و سایر شهرهای سردسیر این استان است.
براساس پیش بینی هواشناسی کاهش دما از جمعه پیش رو در اردبیل بسیار محسوس و قابل ملاحظه خواهد بود و روزهای شنبه تا سه شنبه ضمن افزایش تراکم ابر و مه در آسمان منطقه وقوع بارش هایی به شکل رگبار باران و تگرگ و گاهی باران ریزه انتظار می رود.
اوج بارش باران طی این مدت در مناطق شرقی استان اردبیل و بلندی های منتهی به استان گیلان خواهد بود.
از ابتدای هفته جاری دمای هوا در استان اردبیل تا اندازه ای افزایش داشته و بیشینه آن در اردبیل ؛ امروز به 32 و در جلگه مغان به 39 درجه رسید و شهر نمین نیز با دمای 28 درجه بالای صفر خنک ترین نقطه این استان بود. هرچند این دماها در مقایسه با گرمای حاکم بر بیشتر شهرهای کشورمان اندک است ولی به خاطر سردسیری منطقه اردبیل و عادت نداشتن مردم ؛ تحمل دماهای بالاتر از 30 درجه بالای صفر برای ساکنان این نقاط تا اندازه ای سخت است.
اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی از نقاط سردسیر ایران زمین بوده و در اکثر روزهای تابستان دمای کمینه و بیشینه آن بین 12 و 28 درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان است.
هنگام نفوذ جریان های خنک و مرطوب شمالی دمای هوا در اردبیل کاهش محسوس می یابد و بیشینه آن از 22 درجه تجاوز نمی کند و بسیار اتفاق می افتد کمینه دما در سحرگاه تابستانی اردبیل به پنج و حتی سه درجه بالای صفر نیز کاهش یابد.
هوای لطیف و خنک اردبیل در کنار سایر جاذبه های طبیعی و تاریخی از انگیزه های مهم مسافران تابستانی در سفر به این منطقه است .
خبرنگار : مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.