به گزارش ایرنا،علیرضا دباغ عبداللهی روز چهارشنبه در نشست با ‏ فرماندار بیله سوار بیان کرد: این کیوسک ها در اختیار صنعتگران و هنرمندان برای ارایه دست ساخته های خود قرار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد‌: نیازسنجی و امکان‌سنجی از نخستین گام‌های اجرای این طرح است و این کیوسک‌ها طرح ملی بوده و برخلاف غرفه‌های صنایع دستی مقطعی نبوده و براساس دستورالعمل سازمان نصب و راه‌اندازی می‌شوند.
عبداللهی افزود: در حال حاضر 16 هزار کارگاه صنایع دستی در استان فعال بوده و 70 هزار صنعتگر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
به گفته وی ، تولیدات صنایع دستی استان اردبیل در 62 رشته بوده و سال گذشته 500 میلیون دلار از این محصولات به خارج از کشور صادر شد.
او گفت: کم هزینه بودن، آموزش کوتاه مدت، بازار و ارزش افزوده مناسب از ویژگی‌های صنایع دستی است و از این رو احیا صنایع دستی می‌تواند اقتصاد مقاومتی را جامه عمل بپوشاند.
وی افزود:حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بخش‌هایی است که می‌تواند با حداقل سرمایه گذاری بیشترین بازده را از نظر درآمدزایی و اشتغالزایی داشته باشد و همین عامل باعث شده بسیاری از کشورها برای توسعه این امر که امروز به یک صنعت تبدیل شده متمرکز شوند.
برپایی فروشگاه صنایع دستی در محل پایانه مرزی و گمرک بیله سوار می تواند در توسعه و رونق اشتغال شهرستان موثر باشد
فرماندار بیله سوارمغان نیز در این نشست گفت: صنایع‌دستی با توجه به ظرفیت‌هایی که در شهرستان بیله سوار دارد علاوه بر اینکه با حمایت از این هنر رونق اقتصادی را در پی دارد ، فرصتی مناسب برای جوانان جهت اشتغال است.
آرام حلیم با اشاره به ظرفیت های مرزی این شهرستان و تردد روزانه بیش از 2هزار نفر از گمرک و پایانه مرزی بیله سوار افزود: برپایی فروشگاه صنایع دستی در محل پایانه و گمرک می تواند در توسعه و رونق اشتغال شهرستان موثر باشد و فرصت مناسبی برای انتقال دستاوردهای فرهنگی کشور به خارج از مرزها نیز خواهد بود.
فرماندار بیله سوار بر لزوم بیمه فعالان حوزه صنایع دستی شهرستان تاکید کرد و افزود: ارائه تسهیلات کم‌بهره به تولیدکنندگان صنایع دستی،برنامه ریزی جهت برگزاری کارگاههای آموزشی به علاقه مندان و حمایت از بازار فروش محصولات صنایع دستی باید جزوء برنامه های اصلی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله سوار در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال باشد .
گلیم بافی ، قالی بافی، جاجیم بافی، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است و در این بخش 120 هزار نفر مشغول بکار می باشند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.