عدیل سروی روز سه شنبه در جلسه کارگروه خرید گندم اردبیل افزود: تمامی مراکز خرید از 18 خرداد ماه آمادگی لازم رابرای خرید محصولات تولیدی گندم در استان دارند و بصورت شبانه روزی اقدام به خرید گندم از کشاورزان می کنند.
وی اضافه کرد: هیچ مشکلی در خرید گندم تاکنون مشاهده نشده و مقرر است بهای گندم خریداری شده هم به موقع به کشاورزان پرداخت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بااشاره به مرغوبیت گندم های تولید شده استان افزود: به خاطر بحث مدیریت کیفیت نان گندم های تولید شده در شمال استان بعنوان خوراک مردم منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
سروی همچنین از برداشت کلزا در مزارع استان خبر داد و گفت:تاکنون چهار هزار و 500 تن محصول کلزا برداشت و پیش بینی شده تولید کلزا به دو و نیم برابر سال گذشته افزایش یابد.
وی گفت: بهای کلزای خریداری شده تا یکشنبه اینده به حساب کشاورزان واریز می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بااشاره به نوسازی مکانیزاسیون در استان افزود: سال گذشته برای نوسازی ماشین آلات کشاورزی یک هزار و 150 میلیاردر یال تسهیلات بانکی پرداخت شد و امسال هم 500 میلیار ریال تسهیلات برای آن در نظر گرفته شده است .
حسین وطن دوست معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار اردبیل هم در این جلسه گفت: برای خرید محصولات کشاورزی باید مراکز خرید حساسیت لازم را داشته باشند تا از هدر رفت و آلوده شدن این محصول جلوگیری شود .
وی خواستار کنترل ورود و خروج انبارها شد و افزود: در این زمینه هم لازم است کنترل به نحو احسن صورت بگیرد تا گندم های خوراکی با گندم های بذری قاطی نشوند .
وی کنترل بیماری های گندم در انبارها و مراکز خرید را ضروری دانست و گفت: بیماری های قارچی ،سیاهک و کپک زدگی از جمله بیماری های قابل مشاهده است که باید کنترل لازم انجام گیرد.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو در کشور را دارد.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشارد هنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.