محمد خداپرست روز سه شنبه در نشستی با دادستان اردبیل افزود: اثر طبیعی ملی سبلان ، اثر طبیعی ملی غار یخگان ، منطقه حفاظت شده نئور ، منطقه حفاظت شده مغان و منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال از جمله این مناطق است و نحوه توزیع فعالیت ها و صدور مجوز زیست محیطی در مناطق تحت مدیریت را قانونگذار به صراحت اعلام کرده است.
او اظهار کرد: در حال حاضر این اداره کل با 9 اداره و نمایندگی های حفاظت محیط زیست و 12 پاسگاه محیط بانی با حضور محیط بانان بطور شبانه روزی دایر و فعال است و اقدام های لازم برای حفاظت و حراست از محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گیاهی و جانوری استان در این راستا صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه محیط زیست استان در صدور مجوزهای زیست محیطی با دقت کامل و در چهار چوب قوانین و مقررات جاری عمل می کند گفت: محیط زیست استان مانع توسعه نیست و مسوولان و کارشناسان برای رسیدن به توسعه پایدار تلاش می کنند.
خداپرست اظهار کرد: با برگزاری کارگاه های متعدد آموزشی ویژه شکارچیان، کشاورزان، جوامع بومی و محلی ساکن در نزدیکی تالاب ها و آموزش زیست محیطی ویژه برای دانش آموزن شاغل به تحصیل در مناطق تحت مدیریت استان با عنوان 'یک ساعت با محیط بان' فعالیت های خوبی در استان انجام شده است.
وی افزود: همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست با شعار 'من با طبیعتم' برنامه های متنوعی از جمله پاکسازی اثر طبیعی ملی سبلان، برگزاری همایش بزرگ مدیریت سبز با مشارکت شرکت آب ، گاز و برق استان با محوریت صرفه جویی در انرژی، فستیوال پرفورمنس محیط ‌زیست ، پاکسازی طبیعت نئور و سایر برنامه های زیست محیطی برگزار شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل ، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم در این نشست از تلاش مجدانه محیط بانان و مسوولان محیط زیست استان قدردانی کرد و گفت: محیط بانان زحمت کش به عنوان ضابط خاص دادگستری محسوب می شوند.
ناصرعتباتی افزود: دادستانی همواره با تخریب‌کنندگانی که به محیط زیست آسیب می‌رسانند برخورد جدی کرده و آنها را بر اساس قانون مجازات می کند و در سال گذشته نیز در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام شد.
سه منطقه حفاظت شده در محدوده استان اردبیل واقع است ، منطقه حفاظت شده آق داغ به مساحت 93 هزار و 800 هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله سوار و پارس آباد مغان به مساحت 35 هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و 200 هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.
کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و 600 متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.
همچنین پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه ها از خطر انقراض مشخص شده است: منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با 200 هکتار مساحت، گندیمن در مشگین شهر با 30 هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با 23 هزار هکتار، انزان در مشگین شهر به مساحت 42 هزار و 500 هکتار و خروسلو در بیله سوار به مساحت 16 هزار و 600 هکتار نیز جز مناطق شکار ممنوع ثبت شد.
چند عرصه تالابی نیز در استان اردبیل شناسایی شده که از جمله می توان به دریاچه نئور، شورابیل، میل مغان، پته خور و توپراق کندی اشاره کرد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.