مهدی ستوده استاد حوزه و دانشگاه ، علی دژبانی پژوهشگر علوم دینی و انور قاسمی رییس تبلیغات اسلامی اردبیل در گفت و گویی با ایرنا بیشتر در حول و حوش این فرائض الهی به بحث نشسته اند.

** قوام شریعت اسلامی به امر به معروف و نهی از منکر است
حجت الاسلام مهدی ستوده در این زمینه گفت: 2 فریضه امر به معروف و نهی از منکر آن قدر اهمیت دارد که به تعبیر مولای متقیان حضرت علی (ع) قوام وجوهره وجودی شریعت اسلام به آن 2 بستگی دارد :'قوام الشریعه الامر وبالمعروف والنهی عن المنکر و اقامه الحدود ' پایه و اساس دین بر امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود الهی است .
وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر امری واجب برای همه مکلفین می باشد و اجرای درست به این واجبات موجب سعادت و ، پیشرفت و رستگاری جامعه اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه اجرایی کردن این دو فریضه شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد افزود: لازمه این دستورات اسلامی با عملیاتی کردن راهبر وتبدیل واجبات به معروفات و سپس امر به معروف کردن و تبدیل محرمات به منکران و نهی از منکر نمودن در ذهن مخاطبان است.
ستوده اضافه کرد: دین مبین اسلام حاوی مجموعه دستورات لازم برای همه ابعاد فردی واجتماعی زندگی بشر در این دنیا و در نتیجه فراهم نمودن زمینه های سعادت جهان آخرت می باشد و بر این اساس دارای اصول و فروعی است که امر به معروف ونهی ازمنکر در زمینه اجتماعی آن دو فریضه از فروع دین می باشد .
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید به نقش تاثیرگذار امربه معروف و نهی از منکر در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی اضافه کرد: امر به معروف ونهی از منکر می تواند یک عامل مهم بازدارنده از بروز و ظهور نا هنجاری ها و آسیب های اجتماعی به ویژه منکر ها باشد .
به گفته وی، با احیای امر به معروف و نهی از منکر و رعایت شرایط و مراتب آن می توان همه انسان ها را به سوی خوبی ها هدایت کرد واعمال و رفتا رهای نیک را در جامعه گسترش داد.

** دعوت اسلام به رستگاری و پاکیزیگی جامعه با عملی شدن امر به معروف و نهی از منکر
علی دژبانی پژوهشگرعلوم دینی هم با تاکید به هدف غایی دین اسلام در ساختن جامعه ای پاکیزه از رذایل گفت: در دین اسلام بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده است 'ولتکن منکم یدعون ال الغیر و یامرون و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون '(سوره آل عمران آیه 104)و باید از میان شما (ملت ،گروه و جماعتی )که دعوت به خیر کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و آنها رستگارانند .
وی افزود: در سوره نحل آیه 36 هم آمده است :'ولقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدو الله و اجتنبوا الطاغوت ' و به تحقیق برانگیختیم در میان همه امتها رسولی را که مردم خدا را عبادت کنند و از طاغوت دوری گزینند .
همان طور که استنباط می شود این آیه شریفه غیر مستقیم به امر به معروف (عبادت خدا به عنوان بزرگترین معروف )و نهی از منکر (دوری از طاغوت به عنوان بزرگترین منکر )اشاره دارد .
این پژوهشکر علوم دینی اضافه کرد: معروف و منکر قلمرو وسیعی دارند، در نظام اجتماعی می توان ارزش های و فضایل اخلاقی را درقالب معروف و ضد ارزش ها و رذایل اخلاقی را درقالب منکر به تصویر کشید .
دژبانی بیان کرد: اخلاص در کارها تا ایمان به مبداء و معاد، توکل به خدا، صبر ، خضوع و خشوع ،تلاوت قران، تربیت صحیح فرزندان، ازدواج و تشکیل خانواده، صله رحم، حجاب اسلامی، خوش رویی و اخلاتق نیک ، پرهیز از اسراف، مطالعه وادامه تحصیل، پرداخت خمس وزکات از سوی افراد واجد شرایط ،تلاش برای بالابردن کیفیت کالاهای تولیدی داخل تا رسیدن به حد رقابت با تولیدات مشابه خارجی، انفاق و دستگیری از مستمندان، مبارزه قاطع با قاچاق کالا، مواد مخدر و مشروبات الکلی از مصادیق معروف محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: شرک در اعتقادات ،عبادات واعمال، ریاکاری در عبادات، کفران نعمت، اسراف، ترسو بودن، بداخلاقی،عدم شرکت در کارهای خیر اجتماعی، تکبر، اعتیاد به مواد مخدرو مشروبات الکلی، سهل انگاری در تربیت فرزندان، سخن چینی، عدم استفاده صحیح از وسایل و امکانات زندگی، ورزش نکردن ،بی عدالتی، تقلید کور کورانه از دیگران، خیانت در امانت، مسئولیت گریزی، اختلاف افکنی در میان جامعه وامت اسلامی، تملق و چاپلوسی، فروش البسه و کفش نامناسب که نشانه های بدحجابی تلقی می شوند ،قانون گریزی، تولید کالاهای غیر استاندارد، تجمل گرایی، مدرک گرایی شدید، بی توجهی به تزکیه و خود سازی افراد، بی توجهی به تربیت نوجوانان و جوانان در مراکز آموزشی، بی توجهی خانواده ها نسبت به مسائل تربیتی، فرهنگی و پرورش فرزندان تا قاچاق کالا، مواد مخدر، مشروبات الکلی از نمونه مصادیق منکر ها می باشد.
بی شک عملیاتی کردن روی آوری جامعه اسلامی به مصادیف معروف و دوری از منکرات نقش مهمی در تعالی نظام اسلامی خواهد داشت و این امر با برنامه ریزی و مشارکت همگانی مومنان میسر می باشد.

** آمران به معروف و ناهیان از منکر باید بهترین شیوه های امر به معروف و نهی از منکر را بشناسند
حجت الاسلام انور قاسمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردبیل هم گفت: مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی )طی چند سال اخیر و به مناسبت های مختلف راجع به امر به معروف و نهی از منکر شرایط و عوامل آن تاثیر این 2 فریضه الهی در سالم سازی جامعه اسلامی و عواقب شوم ترک این دو فریضه مطالب مهمی را ایراد فرموده اند .
وی افزود: اهمیت شناخت و به کاربردن شیوه های صحیح امر به معروف ونهی از منکر کاملا واضح و روشن است .
آمران به معروف و ناهیان از منکر باید بهترین شیوه های امر به معروف و نهی از منکر را بشناسند ودر مقطع زمانی ومکانی به تناسب موضوع (معروف یا منکراز بهترین روش های امر ونهی استفاده کنند .
رئیس اداره تبلیغات اسلامی اردبیل اضافه کرد: شیوه های مختلفی برای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که از جمله آن می توان به شیوه بخش (چهره به چهره )شیوه نوشتاری، شیوه عملی یا استفاده از ابزار و کارهای هنری و الگو سازی، شیوه مستقیم و غیرمستقیم، شیوه تدریجی، شیوه تکرار و تداوم ،شیوه آموزش، صحبت کردن با زبان و درنظر گرفتن وضعیت روانی او، رعایت ادب در برخورد ها و شیوه پیشگیری اشاره کرد.
قاسمی بیان کرد: کابردی کردن فریضه امر به معروف ونهی از منکر ،عملیاتی کردن آن ،احساس مسئولیت و عملیاتی کردن این 2 فریضه الهی می تواند تاثیر بسیاری را بر پیشگیری از مفاسد اجتماعی در جامعه و درمیان مسئولان و مردم داشته باشد.
مصاحبه و گفت و گو : یعقوی شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
/6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.