به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، آرام حلیم فرماندار بیله سوار در بازدید از مراحل برداشت کلزا و همچنین مراکز خرید این محصول در شهرستان بیله سوار گفت : قیمت خرید هر کیلوگرم محصول کلزا 27هزارو 830ریال می باشد و حداکثر رطوبت جهت خرید محصول کلزا در مراکز خرید نیز 20 درصد تعیین شده و رطوبت بالای این میزان از کشاورزان خریداری نخواهد شد.
حلیم با اشاره به استقبال خوب کشاورزان بیله سوار از کاشت کلزا در زمین های زراعی ادامه داد: کشت محصولات روغنی یکی از سیاستهای وزارت کشاورزی در شهرستان بوده و توسعه کشت این محصول در شهرستان 11 برابر افزایش یافته است.
وی در خصوص حمایت های ویژه دولت در زمینه کشت دانه های روغنی به خصوص توسعه کشت کلزا گفت: دولت بسته های حمایتی شامل بیمه رایگان، اعطای تسهیلات بانکی سرمایه در گردش و خرید تضمینی را برای کلزاکاران در نظر گرفته است.
وی عنوان کرد: محصول کلزای برداشت‌شده برای روغن کشی به استان‌های دیگر منتقل می‌شود. بنابراین باید ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان مورد توجه قرار گیرد و طی سالهای اخیر تلاش جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار بر این بوده که توسعه این محصول در منطقه را گسترش دهد.
فرماندار بیله سوار با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین موانع سد راه توسعه کشاورزی در شهرستان نبود جاده های بین مزارع مناسب است افزود: تسطیح و رگلاژ جاده های منتهی به مزارع شهرستان توسط جهاد کشاورزی هموار و بهسازی شده است و و خوشبختانه کشاورزان رضایت مطلوبی از این جادها است.
ربعلی جهانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار نیز گفت : بیش از 20 تن بذر کلزا در بین کشاورزان توزیع شده که عمده این ارقام هیبرید بوده و سطح عملکرد بالایی نیز دارند.
جهانی با اشاره به سیاستهای مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در راستای افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی از جمله کلزا تشریح کرد: برای افزایش تولید محصول کلزا با توجه به صرفه اقتصادی ان برای کشاورزان پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت این محصول در شهرستان بیله‌سوار در سال آینده به 4 هزار هکتار برسد.
جهانی اظهار داشت: در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، کاشت این محصول در شهرستان به صورت تمام مکانیزه و با بکارگیری 12 دستگاه بذرکار مختص کلزا برای افزایش سطح مکانیزاسیون و حمایت از زارعان کلزاکار به صورت یارانه دار به کلزاکارن شهرستان تحویل شده، انجام شده بود.
شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل قرار داشته و مهمترین کانون تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم و دانه های روغنی می باشد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.