به گزارش ایرنا ، محمد خداپرست روز شنبه در جلسه سازمان نظام مهندسی کشاورزی خلخال افزود: در حالی که چارت سازمانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان 318 نفر می باشد در حال حاضر این چارت به 159 نفر کاهش یافته و این اداره کل با 50 درصد نیروی انسانی پیش بینی شده فعالیت می کند.
وی با اشاره به افزایش فارغ التحصیلان رشته محیط زیست در استان اردبیل و دغدغه اشتغال این افراد برای مسوولان استان گفت: بر اساس لایحه اخیر مصوب شده هوای پاک ، واحدهای تولیدی و صنعتی با اشتغال بیش از 50 نفر ملزم به اشتغال و بکارگیری یک کارشناس محیط زیست در واحد خود هستند که این امر می تواند گشایشی در مشکل اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست استان ایجاد کند.
او اظهار کرد: در حالی که 7.8 درصد از مساحت کل استان اردبیل تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این استان است این میزان در شهرستان خلخال 37 درصد و بیش از یک سوم از مساحت کل این شهرستان می باشد.
وی گفت: مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع خلخال از مناطق نمونه کشور از لحاظ تنوع زیست محیطی و تعداد گونه های نادر حیوانات وحشی بوده و همین امر موجب شده تا بیش از 92 هزار هکتار از مساحت خلخال تحت مدیریت و حفاظت مستقیم اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار بگیرد.
حیدر ارمغان ، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه از عضویت پنج هزار و 640 مهندس کشاورزی ، منابع طبیعی و محیط زیست در این سازمان خبر داد.
او افزود: غیر از شعبه مشگین شهر که بصورت شعبه فعالیت می کند سایر سازمان های نظام مهندسی کشاورزی شهرستان های استان اردبیل از جمله خلخال بصورت دفتر نمایندگی اداره می شود.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی خلخال نیز دارای 332 عضو می باشد که از این تعداد 106 نفر خانم و 226 نفر آقا هستند که در دفتر نمایندگی سازمان مهندسی کشاورزی استان در شهر خلخال فعالیت دارند.
17.5 درصد از مساحت استان اردبیل جز مناطق شکار ممنوع است.
سه منطقه حفاظت شده در محدوده این استان واقع است ، منطقه حفاظت شده آق داغ به مساحت 93 هزار و 800 هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله سوار و پارس آباد مغان به مساحت 35 هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و 200 هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.
کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و 600 متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.
همچنین پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه ها از خطر انقراض مشخص شده است: منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با 200 هکتار مساحت، گندیمن در مشگین شهر با 30 هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با 23 هزار هکتار، انزان در مشگین شهر به مساحت 42 هزار و 500 هکتار و خروسلو در بیله سوار به مساحت 16 هزار و 600 هکتار نیز جز مناطق شکار ممنوع ثبت شد.
چند عرصه تالابی نیز در استان اردبیل شناسایی شده که از جمله می توان به دریاچه نئور، شورابیل، میل مغان، پته خور و توپراق کندی اشاره کرد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.