به گزارش روز جمعه ایرنا ، آرام حلیم فرماندار بیله سوار در جلسه هماهنگی کارگروه کشاورزی این گفت که خرید محصولات کشاورزی در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران با ظرفیت کشاورزی و امکانات ذخیره سازی و تولید این شهرستان متناسب نیست.
وی بیان کرد افزود: ظرفیت پایین انبارها و سیلوهای شهرستان، اعلام عدم حمل گندم توسط شرکت غله و همچنین واگذاری شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 7 به بخش خصوصی در قالب قیمت تضمینی بورس کالا، عملاً باعث بلاتکلیفی در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها در امر خرید خواهد شد.
وی افزود: بیش از 40درصد گندم استان در شهرستان بیله سوار برداشت می شود و عدم حمل گندم از مراکز خرید در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران باعث خواهد شد مراکز خرید در همان روزهای اول خرید به حداکثر ظرفیت ذخیره سازی برسد و این امر باعث بلاتکلیفی کشاورزان هم در برداشت ، خرید و ایجاد صف های طولانی را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.
حلیم با انتقاد از سیاست های خرید محصولات کشاورزی در قالب بورس کالا که شامل استان اردبیل نیز است، گفت: عدم تأیید انبار های بخش خصوصی شهرستان توسط بورس کالا برای خرید جو بدلیل ظرفیت پایین تر از پنج هزار تن که با استانداردهای بورس مطابقت نداشته و اعلام شرکت پشتیبانی امور دام استان مبنی بر تحویل جو به مراکز خرید در شهرستانهای مورد تایید نیز باعث افزایش هزینه حمل و سردرگمی کشاورزان بیله سوار خواهد بود.
وی همچنین خواستار تعیین و تکلیف نحوه خرید محصول کلزا در شهرستان شد و افزود: خرید محصولات جو و کلزا از 13 خرداد و گندم از 18 خرداد ماه شروع خواهد شد.
فرماندار بیله سوار با اشاره به اینکه سیاست قیمت تضمینی در قالب بورس افزود: حسن اجرای این طرح این است که وجه فروش محصول کشاورزان در بورس کالا در کوتاه ترین زمان به حساب آنها کشاورزان واریز می شود، همچنین آمار و قیمت محصولات شفاف و منطقی و انگیزه کشاورزان برای تولید محصولات با حجم و کیفیت بیشتر دوچندان می شود چراکه هر محصولی برای فروش در بورس کالا باید دارای یکسری استانداردها باشد.
فرماندار بیله سوار افزود: مسائل و مشکلات ناشی از خرید محصولات کشاورزی در قالب بورس کالا طی مکاتبات با استانداری اردبیل و مدیریت جهاد کشاورزی استان و همچنین وزارت کشاورزی مطرح شده و خواستار تعیین و تکلیف روند خرید محصولات کشاورزی تا آغاز برداشت هستیم.
سال زراعی گذشته در استان اردبیل 730 هزار تن گندم تولید شد که این از این میزان 40درصد در شهرستان بیله سوار مغان ااستحصال گشت.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.