به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، نشست دانشجویی "کرانههای زندگی دانشجویی" در مرکز آموزش علمی کاربردی جهادادانشگاهی شعبه اردبیل برگزار شد
.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، در این نشست مسئول مرکز مطالعات فرهنگی و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل با اشاره به اینکه وجود دانشجو در حال حاضر از مشخصات جامعه صنعتی است گفت: امروزه دانشجوها با مفاهیم مدرن بازاریابی آشنا و ورود فارغالتحصیلان به بازار موجب تغییراتی در بازار سنتی که در گذشته شاهد آن بودیم شده و به همین ترتیب زبان و نوع تعامل تجاری تا حدی تغییر یافته است.

محمد زینالی با بیان اینکه دوران دانشجویی باعث تولد اندیشه نو میشود تصریح کرد: دانشجویان یک هویت دانشگاهی دارند که فارغ از مدرک، به آنها هویت میبخشد و دستاوردی از تفکر برای آنهاست چرا که هویت سنتی ما با فلسفه زندگی ابتدایی بر هویت مدرنمان غلبه کرده و بر ماهیت زندگیمان تأثیر داشته است.

وی به یادگیری تعامل و ارتباطات دانشجویان در دانشگاهها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر در دانشگاه تعامل، کار گروهی و ارتباط جمعی را تجربه نکنیم، دیگر دانشجو نشدهایم و بعد از دوران دانشگاه نیز تعاملمان چندان تغییر نمیکند چرا که وقتی تعامل را آموختیم آن را به جامعه منتقل میکنیم.

این محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی به تفاوتهای جامعه سنتی و مدرن اشاره و اضافه کرد: نگاه سنتی، ما را در تعارض با دانشگاه قرار میدهد. در حالی که دانشجو خود را فردی خلاق و هدفمند میداند و دنبال برنامهای است که به این هدف دست یابد. خود را متمایز از اعضای دیگر جامعه میداند و ریاضت و سختیهای این دوران و جمعی بودن این تجربه را هم مورد توجه قرار می دهد. اما وارد شدن به جامعه بعد از دانشگاه، این معنا را چندان مورد توجه قرار نمی دهد چرا که اغلب همه سعی می کنند هویت دیگری را برای خود پذیرش کنند. خلاقیت نیاز به ریاضت دارد و علم در اثر ریاضت اقتصادی و فکری به دست میآید، ما قرار است در دوران دانشجویی به تولد اندیشه برسیم و این سختی را تحمل کنیم و مدرک، سنجه توانایی و تلاشهای ما است.

زینالی اضافه کرد: اگر بعد از دوران دانشگاه ریاضت را از یاد بردیم و به سادگی اسیر دست بازار شدیم و مانند جوامع شکارگر مدام جواهرات خود را عوض کنیم، دیگر انسان مدرن و دانشگاهی نیستیم و باز در سنتهایمان فرو میرویم و از هویت دانشجویی فارغ می-شویم. یک سوم زندگی ما باید فراغت، لذت و آسایش زندگی و ارتقای کیفیت زندگیمان باشد ولی به جای آن با برنامه خرید و تجمل و شکوه ،چندان به فراغت و آسایش نمی پردازیم.
وی با اشاره به اینکه مدرک، فقط یک یادبود و کاغذ نیست تصریح کرد: مدرک همانند کتاب، سرشار از معانی و خلاقیت است. نباید احساس کنیم که مدرک و منزلت ناشی از آن چیزی است که باید به سادگی به دست آورد. برای کسب منزلت دانشگاهی ما باید ریاضت پیشه و تلاش کنیم.

زینالی افزود: در حالیکه ما پس از فارغ التحصیلی باید احساس قهرمانی کنیم و در اثر این قهرمانی است که دیگر از جاهایی که در آن تجربه‌های موفق داشتهایم بیزار نمی‌شویم و تجربه خود را ارزشمند بپنداریم. تفاوت جامعه مدرن و سنتی، الگوی تربیت مبتنی بر دانشجو بودن و تقلید از پدران و سبکهای قهرمانی است. جوامع سنتی نیاز به تغییر و برنامههای جدید ندارد و سعی میکند آرمانهای قبل را بازسازی کنند. ولی در جامعه مبتنی بر دانشگاه، آینده با کسب دانش و ریاضت برای تأثیرگذاری آن در طول زمان، بر اساس استراتژی ساخته میشود.

وی با بیان اینکه اگر در دانشگاه تعامل یاد نگیریم و کار جمعی و ارتباط جمعی را تجربه نکنیم، دیگر دانشجو نشدهایم گفت: بعد از دانشگاه نیز در جامعه تعاملهای ما چندان تغییر نمیکند. شهر ما هنوز جامعه نشده و قرار است ما وقتی تعامل را در دانشگاه یاد گرفتیم، آن را جامعه کنیم. اما شهر ما مبتنی بر تعامل نیست تا دانشگاهمان مبتنی بر تعامل باشد. در نتیجه نگاهها به تعاملهای اجتماعی هم تحت تأثیر برداشتهای سنتی قرار میگیرد.

مسئول مرکز مطالعات فرهنگی و نیازسنجی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل افزود: ورود به بازار سنتی نیاز به تفکر سنتی دارد و عنصر اصلی تکیه انسانها داشتن قدرت در جامعه بود ولی اکنون سعی بر ساخته شدن بازار دانش بنیان است و برای ورود به این بازار بایستی ایده‌هایی در جامعه تزریق و هر فرد در رشته متناسب با تحصیل و تخصص خود فعالیت کند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.