مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در آموزش و پرورش برای دانش آموزان طراحی و در نظر گرفته شده است، بر مبنای توجه به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و هویت دینی و ملی است .
به گزارش خایسنا منطقه اردبیل، احمد ناصری در گفت با خبرنگاران با با بیان اینکه تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی بر اساس «سند تحول بنیادین» برنامه ریزی و ارائه می شود، اضافه کرد: آموزش و پرورش صرفا متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی خود و در چارچوب قوانین و اسناد بالا دستی حرکت می کند و در آینده نیز این روند را ادامه خواهد داد .
ناصری در ادامه با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان، که فرمودند:«برخی از جریانات هستند که می خواهند آموزش و پرورش را از چشم بیندازنند و اعتبار آن را مخدوش کنند.»، تصریح کرد: در تصویب «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» یونسکو، که به تازگی دست آویز برخی از جریانات و گروه های سیاسی خاص شده است، از هیچ کشوری درخواست امضاء نشده و اصولاً در بین اسناد یونسکو به جز پیمان نامه‌ها که جنبه الزامی دارند، و باید به تایید مجالس کشورها برسند، هیچ سند دیگری مورد امضای فیزیکی واقع نمی شود .
ناصری افزود: سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در زمره پیمان نامه‌ها نیست و به عنوان یک چارچوب عمل که کشورها مطابق با ساختار ملی خود آن را اجرا می کنند، در حقیقت یک توصیه نامه به شمار می رود و بنابراین توسط هیچ کشوری امضا نشده است .
وی ادامه داد: علیرغم الزام آور نبودن سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» ، جمهوری اسلامی ایران باز هم نسبت به آن اعلام تحفظ رسمی و مکتوب کرده و دامنه شمول مفاد پذیرفته شده را محدود و مشروط نموده است .
مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی دولت یازدهم استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای حضور فعال و ارزش‌آفرین در عرصه‌ی توسعه‌ی بین‌الملل بوده است، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در تلاش است که با حفظ استقلال و اختصاصات فرهنگی، تصویر مثبت و موفقی را از نظام جمهوری اسلامی ایران به جهانیان مخابره کرده و با ایران‌ هراسی و اسلام‌ هراسی مقابله نماید، بنابراین امضای چنین توصیه نامه ای بدون لحاظ کردن فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، از طرف آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران اتفاق نخواهد افتاد .
احمد ناصری در ادامه با بیان اینکه توجه به آموزه‌های قرآنی از  فعالیت‌های مهم آموزش و پرورش می‌باشد، گفت: آموزش و ارتقای فعالیت‌های قرآنی از گذشته مورد اهتمام آموزش و پرورش بوده و در آینده هم خواهد بود و معتقدیم هیچ چیز نمی‌تواند جای آموزه‌های قرآنی را بگیرد .
ناصری با اشاره به رویکردهای قرآنی و توجه به آموزه های آن در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش استان در این راستا فعالیت های قرآنی و پرورشی را در اولویت خود قرار داده است، بطوریکه اخیرا مسابقات استانی قرآن، عترت و نماز با مشارکت بیش از یک هزار و 800 نفر از دانش آموزان از سراسر استان برگزار شد .
وی همچین از میزبانی استان اردبیل در جریان تیرماه 96 برای برگزاری سی و پنجمین دوره از مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز دانش آموزان سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: هر سال تعداد کثیری از دانش آموز استان در مسابقات هفتگی درس هایی از قرآن شرکت می کنند .
مدیر کل آموزش و پرورش استان همچنین با رد توزیع و آموزش برخی کتبی که با فرهنگ و سیستم آموزشی ایران تناسبی ندارد، خاطر نشان کرد: اولیا بایستی توجه کنند که برنامه درسی رسمی، برنامه‌ای است که از طریق آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی ارایه می شود و فهرست کتاب‌های مناسب دانش آموزان از طریق فصلنامه رشد و سامانه مورد تایید وزارتخانه در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می گیرد .
احمد ناصری همچنین توصیه کرد: خانواده ها و معلمان سراغ برنامه های غیر رسمی نروند و به کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی غیر استاندارد که مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیست، اعتنا نکنند زیرا این کتاب‌ها یا به قصد تجارت وارد چرخه تولید شده، یا بخشی از این‌ها غرض‌های فرهنگی دارند و یا با نام جعلی کتاب را منتشر کرده اند .
به گفته ناصری صرفاً برنامه رسمی آموزش و پرورش اعتبار دارد و باید عدالت تربیتی اتفاق بیافتد و هر دانش آموز و کودک لازم التعلیمی باید بتواند از آموزش و پرورش با کیفیت، فارغ از جنسیت، موقعیت اجتماعی، شهری یا روستایی بودن بهره مند شود .
مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: البته ما در آموزش‌ها بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف هستیم فرصت‌های تربیتی با کیفیت را با توجه به ویژگی های مناطق روستایی، عشایری و دو زبانه فراهم کنیم .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.