بهلول تکلوی روز سه شنبه در همایش ترویجی ، آموزشی دامداران عشایر پیشرو پارس آباد مغان افزود: همزمان سازی دوره فحلی (اماده پستانداری) باعث افزایش دوقلوزایی ، همزمانی سن برده ها ، امکان 2 بار زایش میش ها در سال را فراهم می کند و این امکان را به دامدار می دهد که یکنواختی در فروش بره را در فعالیت کاری خود قرار دهد.
وی گفت: با توجه به اهمیت تولیدات عشایری در امنیت غذایی کشور و نظر به ضرورت افزایش بهره وری و ارتقای تولید در مناطق عشایری نیاز به استفاده از روش های جدید علمی برای کاهش هزینه های تولید و افزایش کمی و کیفی تولید گوشت و شیر طرح همزمان سازی فحلی یکی از این راهکارها است.
تکلوی اظهار کرد: با اجرای موفقیت آمیز این طرح امکان تغذیه بهتر برای احشام فراهم می شود و با مدیریت بهتر گله و تعیین زمان بره زایی و عرضه گوشت با کیفیت به بازار مصرف موجبات رونق اقتصادی در این بخش بیش از پیش فراهم می شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او افزود: شهرستان پارس آباد با داشتن بیش از 680 هزار راس دام سبک مقام اول استانی را به لحاظ تعداد در اختیار دارد که بیشتر آنها در مناطق عشایری پرورش داده می شوند.
وی گفت: گله داران استان می توانند با مراجعه به مراکز خدمات و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها و اخذ اطلاعات لازم از کارشناسان این امر در اجرای طرح همزمان سازی فحلی در گله های دام سبک باعث افزایش بهره وری و ارتقای تولید در واحد تولیدی باشند که به تبع آن باعث رونق اقتصادی خانوار و منطقه در سال اقتصاد مقاومتی و نوید بخش پایداری امنیت غذایی در کشور خواهد شد.
استان اردبیل با بیش از پنج میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود 2 مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.