علیرضا دباغ عبداللهی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود : دستبافته ها شامل انواع گلیم ؛ جاجیم و ورنی بیشترین سهم صادراتی صنایع دستی تولیدی در استان اردبیل را دارند که به همراه کالاها و فرآورده های دیگر مانند انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نیز محصول های تلفیقی ؛ کالاهای مربوط به صنایع دستی این استان را تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: کالاهای صنایع دستی استان اردبیل اغلب به آسیای میانه ، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بعضی از ممالک اروپا ازجمله آلمان و انگلیس صادر می شوند.
وی با بیان اینکه رونق صادرات صنایع دستی تولیدی از استان اردبیل به کشورهای خارج به پیشرفت اقتصادی این استان کمک موثر می نماید ادامه داد: بازاریابی از دغدغه های فعالان در عرصه این هنر صنعت است.
وی اولویت فروش کالاهای صنایع دستی تولیدی را یافتن بازارهای مناسب در خارج از ایران دانست و افزود: در صورت فراهم شدن زمینه صادرات بطور یقین فعالیت های تولیدی در صنایع دستی رونق می یابد.
عبداللهی گفت: هر منطقه از استان اردبیل از گذشته های بسیار دور با یک نوع خاص از صنایع دستی شناخته می شود به گونه ای که باوجود بعضی کاستی ها تعداد 13 هزار و 600 نفر به شکل رسمی در سایت سامانه مخصوص صنایع دستی این استان ثبت نام کرده و به تولید انواع صنایع دستی مشغول هستند.
وی یادآوری کرد: باتوجه به آنکه بیشتر تولیدکنندگان و فعالان در حوزه صنایع دستی استان اردبیل در روستاها ساکن بوده و دسترسی به ثبت نام در سامانه را ندارند بطور یقین تعداد افرادی که در این استان به شکل مستقیم در تولید صنایع دستی فعالیت دارند از 25 هزار نفر بیشتر است.
وی اقدام های معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل را در زمینه احیا و رونق انواع صنایع دستی در نقاط مختلف این استان رو به جلو توصیف و خاطرنشان کرد: بطور یقین با اندکی برنامه ریزی و توجه مناسب به این هنر صنعت می توان با زمینه شکوفایی بیش از پیش آن علاوه بر جذب تعداد فراوانی از جوانان این مرز و بوم به فعالیت در این حرفه به نوعی به از تاثیرهای معنوی آن ازجمله هویت بخشی به جامعه ؛ کمک به جمع شدن اعضای خانواده ها در کنار هم ؛ تقویت ارتباطات عاطفی میان افراد جامعه و مانند آن نیز بهره برد.
گلیم بافی ، قالی بافی، جاجیم بافی، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است و در این بخش 120 هزار نفر مشغول بکار می باشند.
خبرنگار:مسعود وسیله**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
6019/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.