عدیل سروی روز سه شنبه در گردهمایی استانی مسوولان مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها و مروجان مسوول پهنه های تولیدی استان گفت: افزایش میزان محصولات کشاورزی از 3.7 میلیون تن به 4.5 میلیون تن در این مدت بیانگر تلاش مروجین زحمتکشی است که در دورترین نقاط استان با حداقل امکانات دانش نوین کشاورزی را به زارعان منتقل می کنند.
وی گفت: این مروجان آخرین یافته های مهم تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه استفاده از بذور اصلاح شده و پرمحصول و بکارگیری ادوات نوین کشاورزی و اصول خاک ورزی و استفاده بهینه از منابع آبی را به کشاورزان منتقل می کنند.
او تشریح کرد: دلیل افزایش 800 هزار تنی محصولات کشاورزی بخاطر افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نبوده بلکه این مهم در سایه تلاش مروجان در بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی زارعان حاصل شده که با حداقل امکانات حداکثر محصول را تولید می کنند.
وی گفت: این میزان افزایش تولید بسیار حائز اهمیت است زیرا ارزش ریالی آن هشت هزار میلیارد ریال است که توسط 120 هزار بهره بردار استانی تحقق یافته است.
وی ترویج را حلقه ارتباطی بین مراکز تحقیقاتی و زراعان دانست تا آخرین یافته های تحقیقاتی را با بیانی ساده و تخصصی و فنی ارائه کرده و با آخرین روش های کاشت ، داشت و بر داشت محصولات کشاورزی آشنا می کنند.
وی افزود: تامین نیازهای غذایی داخل کشور و دستیابی به هدف استراتژیک و مهم امنیت غذایی در سایه افزایش تولید در واحد سطح در سایه زحمات محققان و کارشناسان ترویج محقق می شود.
سروی گفت: مدیریت در مراکز جهاد کشاورزی دهستان های استان به گونه ای است که از نهاده محوری وارد علم محوری شده و کارشناس و محقق مرکز وقت و انرژی خود را صرف توزیع نهاده های کشاورزی مثل کود و سم نمی کند زیرا این خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، در این همایش از تعدادی از مسوولان مراکز جهاد کشاورزی و مروجین و کارشناسان فعال در عرصه ترویج استان قدردانی شد.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.