به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مجید خدابخش در بازدید از عملیات اجرایی شبکه گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار در منطقه یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید است و در این استان نیز اقدامات خوبی برای استفاده بهینه از آب کشاورزی در تولید حداکثر محصولات کشاورزی برداشته می شود.
وی اظهار کرد: سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولاتی با ارزش اقتصادی بالا که بتواند با نیاز آبی کم در استان کشت و زرع شود یکی از اهداف مهمی است که بر روی آن تاکید شده است.
او گفت: ترویج کشت این گونه محصولات نه تنها مانع مهاجرت روستاییان به شهرها می شود بلکه عاملی برای مهاجرت معکوس است ، مهاجرتی که از شهرها به روستاها برای کسب درآمد بیشتر صورت می گیرد.
استاندار اردبیل افزود: کشت پسته ، زعفران و بادام زمینی از سه سال گذشته در منطقه آغاز و ترویج شده و برداشت اقتصادی از این محصولات آغاز شده و کشاورزان نیز استقبال خوبی از این تغییر الگوی کشت کرده اند.
خدابخش اظهارامیدواری کرد با توجه به قابلیت هایی که استان اردبیل از لحاظ آب و هوایی دارد بتوانیم زمینه های اشتغال با درآمدزایی بیشتر را در سایه تغییر الگوی کشت در استان شاهد باشیم.
وی در ادامه سخنان خود افزود: بزودی در استان شاهد افتتاح کشتارگاه تخصصی با لاین 2 صنعتی طیور خواهیم بود که قادر است هر ساعت 6 هزار قطعه مرغ را کشتار کند.
او گفت: این واحد با مجهز بودن به لاین 2 این توانایی را دارد که بدون دخالت انسان محتویات داخل مرغ را به روشی موسوم به 'ساکشن یا مکش' تخلیه و بر اساس آخرین استانداردهای جهانی ضمن سورتینگ مرغ ها در اوزان مختلف آنها را به بهترین نحو ممکن بسته بندی کند.
وی افزود: سرمایه گذاری برای این واحد توسط بخش خصوصی صورت گرفته که قادر است تولید مازاد استان را به کشورهای هدف از جمله روسیه صادر کند.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او تشریح کرد: دومین واحد توانمندی که بزودی در استان به بهره برداری خواهد رسید واحدی موسوم به فرنج فرایزسیب زمینی است که سیب زمینی را به صورت خرد شده و نیمه پخت بسته بندی و به بازارهای مصرف ارسال می کند.
استان اردبیل سالانه 800 هزار تن سیب زمینی تولید می کند که امکانات نگهداری استان در سردخانه ها و انبارها فقط 50 هزار تن است.
اقداماتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در زمینه صدور مجوز انبارداری 300 هزار تن محصول سیب زمینی نیز صادر شده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
پارسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از 740 هزار تن گندم و خرید 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 کشوری ارتقا یافت.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.