به گزارش ایرنا ، عبدالرضا بیگناه روز دوشنبه در جلسه انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران که در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد، افزود: به رغم تولید کیفی و مطلوب عسل در سطح کشور به ویژه استان اردبیل، سال‌هاست که ما با مشکل عرضه عسل به شکل نامطلوب در کنار جاده‌ها، مسیرهای گردشگری، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها هستیم در حالی که باید معاونت غذا و دارو، بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی به این مسأله رسیدگی کنند.
وی با بیان اینکه دامپزشکی نیز در عرصه تولید، فرآوری و صادرات عسل نظارت داشته و در حوزه بسته‌بندی و عرضه به بازار باید معاونت غذا و دارو نظارت‌های خود را تقویت کند، افزود: از دهه 60 به بعد بیش از 10 کارخانه و شرکت بسته‌بندی عسل در این استان فعال بودند اما به دلایل مختلف این واحدها تعطیل شده و هم اکنون تنها یک شرکت فعال در این حوزه داریم.
رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران ضرورت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در حوزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی عسل را یادآور شد و گفت: سالانه بیش از 12 میلیون گردشگر به اردبیل سفر می‌کنند که اگر هر کدام یک کیلو عسل تهیه کنند، بیش از 36 هزار تن امکان عرضه و فروش عسل وجود دارد.
وی بیان کرد: جالب است در استان اصفهان گز، در قم سوهان و در خود اردبیل حلوای سیاه در سال‌های اخیر با بسته‌بندی مناسب و کیفی عرضه می‌شود در حالی که متأسفانه ما در بسته‌بندی عسل همچنان با مشکلات و نارسایی‌هایی روبه‌رو هستیم.
بیگناه با بیان اینکه عسل در کتب آسمانی و الهی به عنوان یک ماده شفابخش و سلامت‌محور معرفی شده است، اضافه کرد: ما متأسفانه نتوانسته‌ایم خواص و کیفیت عسل ناب سبلان را به هموطنان معرفی کنیم به طوریکه در سال‌های اخیر حتی جایگاه خودمان را نیز از دست داده‌ایم.
فعال حوزه تولید و عرضه عسل کشور با انتقاد از وضعیت نامطلوب حمایتی از فعالان این عرصه ادامه داد: از بین چهار تا پنج هزار نفر زنبورداری که تنها دفترچه گرفته و به دنبال استفاده از تسهیلات و مزایای شغل زنبورداری هستند، تنها 300 تا 400 نفر به معنای واقعی در این حوزه مشغول هستند و صادرات عسل ما نیز از چندان شرایط مطلوبی برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه عده‌ای به نام زنبوردار در فصل تابستان و گردشگری با عرصه عسل تقلبی با نام‌های کذایی عسل ملکه سیاه و یا 40 گیاه سعی در ضربه زدن به این صنعت هستند، اظهار کرد: این‌گونه عرضه عسل نه تنها برند عسل سبلان را مخدوش می‌کند بلکه بزرگترین ضربه به اعتبار و حیثیت این استان است که با گله‌مندی و ناراحتی گردشگران و مسافران نیز روبه‌رو هستیم.
بیگناه افزود: انجمن سال‌هاست که ساماندهی در این حوزه را با تاکید امام جمعه و استاندار اردبیل دنبال می‌کند و با فراخوان راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیروهای انتظامی و قضایی سعی بر این است تا بساط عسل‌فروشی‌های تقلبی بین راهی گرفته شود.
وی گفت: متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد فعالیت این فروشندگان عسل به شکل غیرقانونی هستیم که به ویژه در مسیر اردبیل – سرعین و نیر به عناوین مختلف که اغلب نیز غیربومی هستند، فعالیت می‌کنند که امیدواریم از همین ابتدای فصل گردشگری تلاش و همت در برخورد قانونی با این فروشندگان عسل بین راهی باشد.
بیگناه ضرورت نظارت بر عرضه عسل در داخل شهر را نیز با تاکید معاونت غذا و دارو و برخورد با عرضه‌کنندگان عسل تقلبی یادآور شد و افزود: جالب است از 31 نوع عسل جمع‌آوری شده در جاده‌ها و برخی مغازه‌ها همه آنها بی‌کیفیت، غیراستاندارد و تقلبی بودند.
** تاکید رؤسای دادگستری نیر و سرعین بر جمع‌آوری عسل‌فروشی‌های بین راهی
رؤسای دادگستری شهرستان‌های نیر و سرعین نیز دراین جلسه و در آستانه فصل گردشگری خواستار برخورد قاطع و جدی با عرضه‌کنندگان عسل در مسیرها و محورهای گردشگری اردبیل به سمت سرعین و نیر شدند.
رئیس دادگستری شهرستان نیردر این باره گفت: ما موظف هستیم تا با ساماندهی و نظارت کافی برنامه‌ها را به سمتی ببریم تا بدون برخورد قهری بتوانیم در شهر اردبیل که سرزمین مهربانی‌ها و میهمان‌نوازی است، با کیفیت‌ترین و مطلوب‌ترین محصول را ارائه کنیم.
سید عسگر سیدزاده تقویت مؤلفه نظارت و همکاری کلیه نهادها و ارگان‌های ذیربط به ویژه دامپزشکی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و... را یادآور شد و گفت: ضرورت دارد اکیپ‌های مشترکی را هم در جاده‌ها و هم داخل شهرها فعال کنیم تا با افراد خاطی در این حوزه برخورد شود.
وی با اشاره به شفافیت قوانین در این حوزه در برخورد قاطع با متخلفان گفت: ما نباید منتظر باشیم تا برخی از زنبورداران که بنا به اظهاراتشان از جهاد کشاورزی مجوز اتراق در کنار جاده‌ای را دارند، بخواهند به سرعت در محل مورد نظر بساطشان را پهن کنند بلکه باید هر چه سریعتر و در اولین روزها جلوی این بساط غیرقانونی را بگیریم.
رئیس دادگستری نیر افزود: باید در گام اول با هشدار و ابلاغ تخلف رخ داده به خاطیان و در گام بعدی با استفاده از تبصره یک ماده شش قانون ایمنی راه‌ها با قدرت و صلابت برخوردهای قانونی را انجام داده و اقدام به قلع و قمع متخلفان کنیم.
سیدزاده بیان کرد: راه و شهرسازی به راحتی می‌تواند براساس قانون حریم راه‌ها در این موضوع ورود پیدا کرده و بهداشت غذا و دارو نیز با هرگونه دوره‌گردی مخالفت و با عوامل آن برخورد کند.
رئیس دادگستری شهرستان سرعین نیز در این جلسه گفت: جهاد کشاورزی که برخورد جدی با تغییر کاربری‌ها دارد، در این حوزه نیز می‌تواند ورود پیدا کرده و افراد خاص را وادار به تمکین از قانون بکند.
قدیر محمدی با بیان اینکه ما به مانند برخورد جدی با معضل جارچیان در سرعین می‌توانیم در این حوزه نیز قاطع و با الزام‌های قانونی برخورد جدی‌تری داشته باشیم، ادامه داد: ما آمادگی داریم در تابستان امسال نیز در فصل گردشگری جلوی چنین بی‌قانونی‌هایی را در عرضه عسل‌های تقلبی بگیریم.

** بیش از پنج هزار نفر در صنعت عسل در اردبیل فعالیت می‌کنند
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیش از پنج هزار و 880 نفر در صنعت عسل و تولید فرآورده‌های متنوع آن در اردبیل فعالیت می‌کنند.
بهلول تکلوی در این جلسه افزود: سازمان جهاد کشاورزی متولی اصلی تولید عسل است و ما در کنار انجمن و اتحادیه زنبور عسل سعی داریم تا به فعالیت‌های این حوزه سر و سامان دهیم.
وی اضافه کرد: استان اردبیل با داشتن 320 هزار کلنی زنبور عسل سالانه شش هزار تن عسل تولید می‌کند که یک‌هزار تن آن مصرف داخل استان و پنج هزار تن دیگر نیز به خارج از کشور و سایر استان‌ها صادر و عرضه می‌شود.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان فعالان این عرصه را بیش از پنج هزار و 880 نفر در کنار اشتغال غیرمستقیم در این بخش یادآور شد و گفت: در حال حاضر به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به دنبال اخذ برند بین‌المللی و جهانی عسل سبلان هستیم.
تکلوی افزود: از سال 93 و به دنبال پخش گزارشی از شبکه‌های سراسری در مورد وضعیت نامطلوب عرضه عسل در جاده‌های گردشگری استان اردبیل که یک تهدید جدی برای جایگاه ممتاز عسل سبلان بود، تصمیم گرفتیم تا از سال 94 ساماندهی در این عرصه را انجام دهیم که در گام اول تا 80 درصد برنامه را عملیات و اجرایی کردیم.
وی بیان کرد: در سال گذشته نیز به رغم آن که کار خوب شروع شد اما در میانه راه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها کار به سرانجام نرسید و شاهد عرضه عسل در کنار جاده‌ها و مسیرهای گردشگری بودیم.
تکلوی با انتقاد از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی که در بحث نظارت همراهی و همسویی ندارد، اضافه کرد: با توجه به حساسیت این موضوع ضروری است تا فعالان این بخش از کارت بهداشتی و سلامت کامل بهره‌مند شوند تا با عرضه عسل‌های بی‌کیفیت سلامتی مردم به تهدید نیفتد.
وی ارزش واقعی تولید و صادرات این عرصه را بیش از 123 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: تولید ارگانیک محصول در دستور کار است و در کنار آن ما باید به بخش گرده‌افشانی در باغات و مزارع کلزا اهمیت دهیم تا از این محل نیز منابع درآمدی مناسب نصیب تولیدکنندگان شود.
تکلوی اظهار کرد: جهاد کشاورزی متولی تولید محصول از مزرعه تا سر سفره خانواده‌ها بوده و سعی و تلاش بر این است تا از لحاظ کیفیت محصول تولید شده مشکلی نداشته باشد اما اینکه عسل با شیشه‌های رنگی و به شکل نامناسب عرضه شود، باید دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی فعال شده و در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تبلیغات نادرست در این حوزه را یکی دیگر از آسیب‌ها اعلام کرد و گفت: عسل ملکه سیاه و یا 40 گیاه وجود ندارد و ضروری است جلوی چنین تبلیغات کاذب گرفته شود تا خریداران در خرید عسل ناب دچار سردرگمی نشوند .
وی حمایت جهاد کشاورزی را از کارگاه‌های تولید استاندارد و کیفی محصول عسل یادآور شد و گفت: جهاد کشاورزی آمادگی دارد تا در فصل تابستان با هرگونه تخلف در حوزه عرضه عسل بی‌کیفیت اقدامات قانونی را به موقع انجام دهد.
خبرنگار:یعقوب شاددل ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
7110/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.