جلیل جعفری بنه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بی تردید یکی از مهمترین مسائل سیاسی کشور در طول چهار سال گذشته بحث برجام و توافق ایران با کشورهای 1+5 بود که با وجود دستاوردهای فراوان متاسفانه برخی از سیاسیون بدون اطلاع دقیق از جزئیات فنی آن، نتایج بزرگ این توافق را در فضای عمومی جامعه کمرنگ و بر طبل یاس و ناامیدی کوبیدند.
وی بیان کرد: در نگاه کلی پذیرش حق غنی سازی ایران از سوی طرف های مقابل مذاکره مهمترین دستاورد برجام به شمار می رود و در سایه این دستاورد بزرگ امروز ما می توانیم به عنوان کشوری توانمند و صاحب فناوری چرخه سوخت هسته ای با 6000 سانتریفیوژ فعال در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت های هسته ای خودمان را ادامه دهیم.
نماینده سابق خلخال در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که محدود بودن همکاری های هسته ای تنها با یک کشور در چندسال گذشته چه پیامدهای نامطلوبی در پی داشت.
وی افزود: انحصاری بودن قراردادهای همکاری در صنعت هسته ای باعث شد که ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بیش از 30 سال طول بکشد و در نتیجه این تاخیر، هزینه اجرای این نیروگاه به 10 میلیارد دلار رسید در حالیکه می توانست با چهار میلیارد دلار اجرایی شود.
عضو هیئت علمی سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: خوشبختانه در نتیجه توافق برجام انحصار قراردادهای احداث نیروگاه های هسته ای از بین رفت و در نتیجه ما توانستیم قرارداد ساخت دو واحد نیروگاه اتمی جدید را با کشور روسیه در شرایطی به امضا برسانیم که شرایط این قرارداد از نظر هزینه و مدت زمان اجرا مشابه با سایر قراردادهای بین المللی هسته ای است و دلیل این موفقیت این بود که طرف روس می دانست چنانچه بخواهد خارج از روال معمول قراردادهای هسته ای عمل کند دست ما در عقد قرارداد و احداث نیروگاه با همکاری سایر کشورها باز شده و دیگر شرایط گذشته برای آنها وجود ندارد.
جعفری افزود: علاوه بر شروع احداث دو واحد نیروگاه اتمی جدید با ظرفیت 2 هزار مگاوات با دستاوردهایی که در سایه توافق برجام حاصل شده اکنون عقد قرارداد طراحی و ساخت نیروگاه های هسته ای دیگری با کشورهای دیگر از جمله فرانسه، آلمان ، چین و چکسلواکی در دست بررسی است.
وی اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای مهم برجام برای صنعت هسته ای کشور ، امکان تحقیق و توسعه در دانش هسته ای در سایه تعاملات علمی و فنی با کشورهای صاحب فناوری هسته ای است.
جعفری گفت: امروز دانشمندان هسته ای کشور ما به راحتی می توانند با طی دوره های تحقیقاتی در معتبرترین دانشگاه های دنیا به آخرین دستاوردهای این صنعت دسترسی پیدا کنند و در نتیجه می توانیم همگام با دنیا در این صنعت به پیشرفت های آتی دست بیابیم.
عضو هیئت علمی سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: دستاورد مهم دیگری که حدود 2 ماه قبل حاصل شد امضای قرارداد طراحی و ساخت راکتور تحقیقاتی هسته ای اراک با کشور چین و با حمایت فنی کشورهای صاحب فناوری هسته ای غربی مثل فرانسه و آلمان در وین بود که بعد از تکمیل این راکتور تحقیقاتی، امکان تست میله های سوخت در داخل کشور فراهم خواهد شد.
وی اضافه کرد: باید اعتراف کرد که در اثر تحریم ها امکان دسترسی به ابزارهای نوین محاسباتی که برای طراحی و تحلیل ایمنی رآکتورهای هسته ای و نیروگاه های اتمی مورد استفاده قرار می گیرند ، وجود نداشت و حتی اجازه چاپ مقالات علمی در زمینه دانش هسته ای در مجلات معتبر از دانشمندان ما گرفته شده بود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید امروز تمامی این محدودیت ها از بین رفته و تمامی شرایط برای پیشرفت دانش هسته ای کشور مهیا شده است.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.