به گزارش خبرنگار ایرنا، معصومه ابتکار شنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل افزود: مقوله محیط زیست در سال 92 عملا به فراموشی سپرده شده بود و دولت یازدهم توانست نه تنها آن را دوباره از انزوا خارج سازد بلکه در راس امور کشور نیز قرار دهد.
وی اظهار کرد: این مهم در شرایطی انجام شد که کشور با تحریم و بحران های شدید اقتصادی مواجه بود و جسارت می خواست که محیط زیست مورد توجه اساسی قرار گیرد چیزی که دولت آقای روحانی آن را داشت.
ابتکار بیان کرد: رئیس جمهوری دولت یازدهم تاکید کرد که' محیط زیست در دولت او قربانی توسعه شتابزده نخواهد شد' و باید گفت که این تدبیر ارزشمند و عقلایی تنها از سوی روحانی قابل اجرا بود.
وی گفت: مقام معظم رهبری نیز در سال 93 در سخنرانی خود با حمایت کامل از برنامه های زیست محیطی دست اندرکاران بصورت مضاعف تقویت و فرصتی جدیدی را برای خروج کشور از بحران های محیط زیستی فراهم نمود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار نیست که بعنوان مثال کشاورزی ما در کشور به بهای نابودی سفره های آب زیرزمینی ، بروز خشکسالی ، ایجاد کانون های ریزگرد و دیگر پیامدهای منفی رونق گیرد ، به همین خاطر سازمان محیط زیست برنامه های خود را بر اساس توسعه پایدار تنظیم و اجرا می کند.
وی اضافه کرد: نادیده گرفتن قوانین طبیعت در هر کار و طرحی سبب بر هم خوردن روال عادی طبیعت، بروز معضل های شدید و زیانبار زیست محیطی خواهد شد.
او بروز مشکلات بیشمار در جهان، تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از آن را بر اثر فشار بیش از اندازه انسان به طبیعت و استفاده بی رویه از منابع دانست و ادامه داد: ادامه این روند چشم انداز بسیار ناگواری برای جهان خواهد داشت.
ابتکار افزود: در دولت یازدهم این موضوع نهادینه شد که باید بر اساس واقعیت های موجود طبیعت هر منطقه اقدام به برنامه ریزی و اجرای طرح ها در بخش های گوناگون کرد.
معاون رئیس جمهوری احیا تالاب و دریاچه ها با اولویت دریاچه ارومیه را از جمله رویکردهای اساسی در بخش محیط زیست کشور ذکر کرد و گفت: در حالی این اقدام موثر انجام شده که به اعتراف همه صاحب نظران این تالاب ها و دریاچه ها از دست رفته بودند.
وی با بیان اینکه اقدام های انجام شده در محیط زیست در درازمدت نتیجه می دهند، افزود: با این حال هم اکنون نیز شاهد آثار مثبت و بهبود وضعیت تالاب ها در کشور هستیم، البته نباید فراموش کرد که هنوز جای کار زیاد در این ارتباط وجود دارد.
ابتکار در ادامه اجرای برنامه طبیعت گردی و کارآفرینی روستایی را از جمله اقدام های اخیر در راستای حفاظت از محیط زیست بیان کرده و افزود: مقدمات کار در این ارتباط فراهم شده و ما منتظر رسیدن برنامه و پیشنهادهای سرمایه گذاران بخش خصوصی از سراسر کشور هستیم.
او تشرح کرد: برای طرح قرق اختصاصی نیز به بخش خصوصی مجوز داده می شود و سرمایه گذاران می توانند ضمن کسب منافع و سود شخصی از تخریب مراتع نیز جلوگیری کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین از بررسی لایحه هوای پاک در روز سه شنبه پیش رو خبر داد و گفت: امید است با تصویب این لایحه قانون جامع و فراگیری در باره هوای پاک داشته باشیم زیرا در این لایحه تمامی مسائل مربوط به آلودگی هوا از جمله ریزگردها و کانون های داخلی و خارجی آن و روش های مقابله با آن مورد توجه قرار گرفته است.
معاون رئیس جمهوری برای یک دیدار یک روزه از استان اردبیل روز شنبه وارد اردبیل شد.
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/6019
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.