به گزارش ایرنا ، حسن قاسم پور روز پنجشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خلخال افزود: تاکنون طرح جامع پسماند پنج شهر استان از جمله خلخال تهیه وا آماده برای اجرا است و برای تهیه این طرح در تمام شهرهای استان در راستای دستیابی به اهداف سازمان حفاظت محیط زیست کشور و حرکت در مسیر برنامه ها نیاز به همکاری شهرداری های شهرهای مختلف استان است.
وی اظهار کرد: در تهیه طرح جامع پسماند شهرهای استان راه اندازی سایت های دفن بهداشتی جدید زباله ها ، تفکیک زباله های قابل بازیافت و استفاده از محل دفن جدید در بلند مدت 30 تا 50 سال پیش بینی شده و در صورت عملی شدن طرح ها 60 تا 70 درصد زباله تولیدی شهرهای استان بازیافت شده و دوباره به چرخه استفاده بازخواهند گشت.
وی از تخصیص 30 میلیارد ریال در سال جاری برای احداث و راه اندازی محل دفن زباله های شهرهای خلخال ، نیر و گرمی خبرداد و گفت: با توجه به ضرورت راه اندازی محل های جدید دفن زباله ها در شهرهای یاد شده بر اساس ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می رود شهرداری های این سه شهر در سریع ترین زمان ممکن برای عملیاتی شدن طرح های جامع پسماند و راه اندازی محل های دفن بهداشتی زباله ها در مهلت تعیین شده اقدام کنند.
قاسم پور با اشاره به وضعیت نابسامان محل دفن فعلی زباله های شهر خلخال و تهدید سلامتی شهروندان با ادامه فعالیت این محل افزود: با توجه به مطالعه و تایید محل جدید دفن زباله های خلخال از سوی مراجع ذیربط قانونی دلیلی برای تاخیر شهرداری در راه اندازی سایت جدید زباله های این شهر وجود ندارد.
او گفت: شهرداری باید با استفاده از شرایط جوی مساعد موجود در منطقه با در نظر گرفتن محدودیت فصل کاری برای راه اندازی محل جدید و انتقال زباله های شهر به این محل همراه با تفکیک زباله ها برای جلوگیری از آلودگی بیش از این محیط زیست منطقه اقدام کند.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه دست اندرکاران اجرای طرح های جامع پسماند را به پرهیز از شتاب زدگی در انتخاب محل های جدید دفن زباله ها فراخواند.
فریدون بابایی افزود: رعایت نشدن اصول مربوط به حفظ محیط زیست منطقه پیرامون محل دفن زباله ها در آینده مشکلات زیست محیطی ایجاد خواهد کرد.
او تشریح کرد: برغم تعیین محل دفن زباله های جدید شهر خلخال و تایید آن از سوی مراجع ذیصلاح استان و تاکید شهرداری برای راه اندازی سریع این محل پیشنهاد فرمانداری اعزام گروه کارشناسی از مرکز استان به این محل و بررسی دوباره این از نزدیک است.
وی اظهار کرد: پس از اعلام آخرین نظر کارشناسی فرماندای خلخال برای راه اندازی این محل با شهرداری همکاری خواهد کرد.
سرانه تولید پسماند در استان اردبیل بیشتر از میانگین کشوری است ، سرانه تولید پسماند در کشور حدود 256 کیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی که این رقم در استان اردبیل برای هر نفر در سال 275 کیلوگرم می باشد.
فقط در شهر اردبیل روزانه 300 تن زباله تولید، جمع آوری و دفع می شود و جمع آوری و دفع هر کیلو زباله برای شهرداری 300ریال هزینه دارد.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.