به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، صنعت هتلداری استان اردبیل چند سالی هست که با روی کار آمدن صنعت گردشگری به صورت رسمی، اندک موفقیتهایی در راستای رونق و توسعه این صنعت کاسب شده است اما بحثی که در حال‌حاضر به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مدیران شهری مبدل شده بحث اسارت این صنعت در مخمصه نبود زیرساختهای کلان شهری در سطح استان اردبیل بوده که نجات از این وضعیت فقط در صورت تقویت و سوق دادن صنعت هتل‌داری این استان به سمت تخصص‌گرایی محقق خواهد شد.

باتوجه به اینکه رونق هر یک از صنایع مهم گردشگری و هتلداری نیازمند فراهم‌سازی زیرساختهای کلان شهری از گل‌کاری و ایجاد فضای سبز گرفته تا توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل و مسافربری در سطح شهر بوده باید توجه داشت که استان اردبیل در حال‌حاضر آنطور که باید در راستای ایجاد و تقویت زیرساختهای کلان شهری تلاشی نداشته است و شاید همین امر یکی از دلایل اصلی درجا زدن صنعت هتلداری استان در طول سالهای متمادی بوده باشد. 

صنعت هتلداری تنها صنعتی است که متاعی به خارج از کشور صادر نمی‌کند اما در عوض ارز وارد کشور می‌کند و تفاوتی ندارد که این صنعت در کدام نقطه از کشور پهناور ایران مورد استفاده بوده و رونق یابد و در همین رابطه استان اردبیل به دلیل دارا بودن جاذبه‌های گردشگری بکر و پهنه‌های زیبایی که در موقعیت جغرافیایی و قلمرو خود جای داده است شاید یکی از مناطق مستحق گسترش و رونق صنعت هتلداری باشد.

باید توجه داشت تا چنین صنعتی به هیچ وجه دچار لغزش و خطا نگردد چرا که در این صورت مستقیما بودجه، سرمایه‌های کلان و اندوخته‌های کشور در حوزه‌های مختلف اقتصاد، اشتغال و سایر حوزه‌های خرد و کلان نشانه می‌رود که این به تبع به زیان آن منطقه تمام خواهد شد.

باید دانست که تنها صنعتی که احتکار در آن به چشم نمی‌خورد، صنعت هتلداری است یعنی در همین زمینه اگر در حال‌حاضر مدیر یک هتل اتاقی را فروخت سود و درآمدی عایدش خواهد شد و اگر واگذاری این اتاق به گردشگر به زمانهای بعدی محول شود نمی‌توان اتاق را گرانتر از قیمت روز قبل به فروش رساند پس آیا توجه به این صنعت که هزینه چندانی نمی‌خواهد اما در عوض ارز و پولی هنگفت وارد کشور می‌کند مستحق بی‌توجهی مسئولان است؟

صنعت گردشگری با ضریب اشتغال بالا جزو صنایع مهم کشور محسوب می‌شود که در همین راستا تجربه جوامعی که برای این بخش اهمیت زیادی قائل بوده و زحمات زیادی در راستای رونق و توسعه آن کشیده‌اند نشان از این داشته که صنعت گردشگری حوزه‌ای تاثیرگذار و قابل سرمایه‌گذاری کلان در ایجاد اشتغال و گردش مطلوب چرخهای اقتصادی در یک منطقه است.

تامین مراکز اقامتی مناسب و مطمئن از جمله ملزومات ورود گردشگران بی‌شمار به یک منطقه با جاذبه‌های گردشگری بالاست که بها دادن به آن می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت خود کشانده و همین پذیرایی مناسب از مسافران خود متضمن ایجاد فرصتهای بیشمار شغلی است که به تبع با ورود سرمایه‌گذاران به منطقه حوزه‌های دیگر کشور و منطقه نیز دچار تحول عظیمی خواهند شد.

سهم مراکز اقامتی اردبیل تنها 2.6 درصد کل هتلهای کشور است

مدیرعامل جامعه مراکز اقامتی استان اردبیل گفت: در حال‌حاضر بر اساس آمارهای به دست آمده تعداد 28 هتل 1 تا 3 ستاره در استان اردبیل فعالیت داشته و به ارائه خدمات به گردشگران مشغول هستند که این تعداد تنها 2.6 درصد از کل هتلهای کشور را شامل می‌شود.

جعفر بذری با اشاره به توسعه صنعت هتلداری و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی در استان اردبیل بیان کرد: به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و نیز ایجاد فرصتهای مختلف شغلی پایدار در کشور و جذب 20 میلیون گردشگر ورودی مطابق چشم‌انداز افق 1404 توسعه صنعت گردشگری و هتلداری از اهمیت دو چندانی برخوردار بوده که در این راستا توجه مسئولان به این امر مهم لازمه تحقق آن است.

وی با بیان اینکه برای سفر به مکانهای زیبا و متفاوت اقامت در یک هتل خاص و مجرب نیز می‌تواند خود به یک تجربه فراموش نشدنی و دلیل اصلی تشویق گردشگر برای حضور در آن منطقه تبدیل شود، افزود: هر یک از هتلهای خاص با معماری متفاوت در سرتاسر دنیا ممکن است خود به یک جاذبه توریستی تبدیل شود و تجربه سفر را برای گردشگر به تجربه‌ای منحصر به فرد تبدیل کند که در استان اردبیل نیز تلاش بر این است تا در بحث احداث هتلها به امر مجهز ساختن مراکز اقامتی توجه کافی شود.

مدیرعامل جامعه مراکز اقامتی استان اردبیل افزود: باتوجه به اینکه رواج سیاحت و جهانگردی در حال‌حاضر نسبت به دوران گذشته از هر زمانی بیشتر است و سرعت سیر و سهولت سفر فواصل زمانی و مکانی را از میان برداشته در این میان صنعت هتلداری نیز بیش از پیش اهمیت یافته و مورد توجه سرمایه‌گذاران، تجار و مدیران بخشهای مختلف برخی مناطق قرار گرفته است.

بذری تصریح کرد: تجهیزات، امکانات، خدمات، سیستم، گزارش کار هتل، تکنولوژی، مدیریت، سرویس‌دهی مجهز به مشتریان و مسلط بودن هتلداران به زبانهای مختلف دنیا را می‌توان از جمله عواملی دانست که در صنعت هتلداری تاثیر مثبتی دارد و این امر در استان اردبیل نیز کم و بیش مطلوب ارزیابی می‌شود و سعی خواهیم داشت تا از این پس این امر را به سمت کیفی‌ بودن سوق دهیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت صنعت هتلداری به عنوان بخشی مهم و انفکاک‌ناپذیر از صنعت گردشگری باید گفت که برگزاری جشنها، سمینارها و نمایشگاههای صنعت هتلداری و معرفی زمینه‌ها و فرصتهای این صنعت در استان اردبیل به گردشگران داخلی و خارجی یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت صنعت گردشگری در استان محسوب می‌شود.

باید اقرار کرد که کشور ایران با دارا بودن مناطق توریست‌پذیر بی‌شمار در زمره کشورهای پر تردد و گردشگرپذیر جهان قرار دارد که همه‌ساله اقصی‌دنیا این کشور پهناور به شکل شایسته‌ای از میلیونها گردشگر و مسافر میزبانی می‌کنند که الحق و الانصاف بی رمق و بی تفاوت بودن نسبت به این موضوع شایسته نام کبیر کشور ایران اسلامی نبوده و نیست.

نخستین هتل 4 ستاره در شهر اردبیل احداث می‌شود

معاون سرمایه‌‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل یکی از مناطق بکر و گردشگرپذیر کشور محسوب می‌شود که در این زمینه هتلهای 1 تا 3 ستاره بسیار زیاد بوده و فقط یک هتل 4 ستاره در شهرستان سرعین موجود است که باید در نظر داشت تا با برنامه‌ریزیهای دقیق تعداد هتلهایی با ستاره‌های بالا در مناطق مختلف استان به ویژه شهر اردبیل را افزایش داد.

عسگر سنگی با اشاره به احداث نخستین هتل 4 ستاره در آینده نزدیک در شهر اردبیل، افزود: برای افزایش تعداد هتلهای استان اردبیل با توجه به چشم اندازهای زیبا و آثار طبیعی و تاریخی غنی، گردشگرپذیر بودن استان و نیز استقبال بهتر از گردشگران خارجی و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به گردشگران در جهت توسعه صنعت گردشگری استان، نیاز به احداث هتلهای 4 و 5 ستاره در منطقه ضروری است.

وی تصریح کرد: در همین راستا و در جهت بهبود اقتصاد کشور، ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت و نیز بالا بردن تخصص‌گرایی در صنعت هتلداری استان به زودی نخستین هتل 4 ستاره در یکی از نقاط گردشگرپذیر شهر اردبیل و مجاور منطقه نمونه گردشگری شورابیل به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون سرمایه‌‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه موضوع اقامت و هتل اساس عرضه محصولات گردشگری و انتخاب مقصد برای هر گردشگر است، بیان کرد: چرا که گردشگر از مبدا و شهر خود به این امید حرکت می‌کند که در مقصد برای او زمینه آسایش و ارائه خدمات اقامتی و رفاهی فراهم شده باشد که خوشبختانه استان اردبیل در مسیر بالندگی و توسعه از زیرساختهای ارتباطی و خدماتی بسیار مناسبی برای توسعه بخش گردشگری داخلی و خارجی برخوردار است.

سنگی اظهار کرد: موقعیت استراتژیک، زیرساختهای مناسب و سیاستهای تسهیل کننده دولتی در شکوفایی ظرفیتها و استعدادهای طبیعی خطه اردبیل افق روشنی را برای سودآوری سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت گردشگری استان در سالهای آینده نوید می‌دهد که امیدواریم باتوجه به اندک مشکلات مطرح در حوزه صنعت هتلداری در آینده نزدیک بتوانیم صنعت هتلداری اردبیل را به یکی از صنایع مفید و مثمر به ثمر این منطقه مبدل سازیم.

وی افزود: امید است در جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری استان اردبیل و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد میزان سرمایه‌گذاری در بحث هتلهای 4 و 5 ستاره در استان باشیم که این امر به تبع منجی صنعت هتلداری استان خواهد بود.

صنعت هتلداری یکی از صنایع مهمی در حوزه گردشگری است که در آن نمی‌توان معیار اندازه‌گیری کیفیت را تعریف کرد و استانداردی برای آن در نظر گرفت اما موضوعی که در حال‌حاضر مطرح است این بوده که استان اردبیل با تمام کم و کاستیها در تمامی حوزه‌ها به ویژه صنعت هتلداری تا به امروز توانسته با اندک توان خود در این راستا گامهای محکم و بزرگی برداشته و روی پاهای خود بایستد، اما آیا این مقدار موفقیت اندک کافی است و باید دست از تلاش کشید و به انتظار معجزه نشست؟

باتوجه به اینکه در زنجیره گردشگری یکی از حلقه‌های بسیار مهم بحث هتل و هتلداری است و این صنعت از نظر اشتغالزایی، تولید و درآمد بخش بزرگی از صنعت گردشگری را تشکیل می‌دهد و میزان تسهیلاتی که مهمان‌پذیرها ارائه می‌دهند بازتابی از نیازها و سلیقه‌های مختلف گردشگران است باید توجه داشت تا این صنعت دچار لغزش و کوتاهی نشود چرا که در این صورت صنعت گردشگری استان اردبیل نیز مستقیما صدمه خواهد دید.

ایام عید نوروز است و تا به حال که چند روزی به تعطیلات مانده خیل عظیمی از گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه وارد استان اردبیل شده‌اند اما در این میان کیفیت خدمات ارائه شده در بحث هتلداری و اقامت و اسکان مسافران و گردشگران یکی از مقوله‌هایی است که نمی‌دانیم در موقع بازگشت گردشگران به مبدا و شهر خود آیا آنها را آنطور که شایسته رسم میزبانی باشد راضی خواهد کرد؟  

امیدواریم که هر چه زودتر مسئولان امر آنطور که شایسته نام و موقعیت گردشگری استان اردبیل است دست به کار شده و چاره‌ای در راستای توسعه و رونق صنعت هتلداری استان باندیشند. 

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 612883
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.