به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، وجودش پر از آرامش و تکیه‌گاه زندگی ماست، بودنش ستون محکم و پناهگاه امنی برای قلبمان بوده و هست، قهرمان زندگی تک تک همه ماست و  تمام بودنش را به پای ما ریخته، «پدر» این قهرمان خستگی‌ناپذیر را می‌گویم.

نمی‌دانم از بزرگی‌اش بنویسم یا مردانگی‌اش، از سکوت، سخاوت یا مهربانی‌اش، به راستی که نوشتن از پدر کار سختی است اما من می‌نویسم: «پدر» امروز روز توست، تویی که تمام سختی‌های زندگی را یک تنه بر دوش کشیدی تا رشته‌های لفافه آرزوهایم را یکی یکی به هم ببافی و به دستان کوچکم دهی، تویی که ساختن پایه‌های استوار زندگی و نهادن بنایی محکم بر آن را به من آموختی، تویی که به وقتش مادرانه‌ترین پدر برایم بود و به وقتی دیگر همان پدر باابهت خودم می‌شدی و اینگونه شد که قهرمان واقعی زندگی‌ام نام گرفتی.

 در این روز عظیم و زیبا باید دست پدرها را بوسید و به پاس تمامی زحمات و تلاشهای دلیرانه و قهرمانانه آنها در مقابلشان سر فرود آورد چرا که این فرشتگان زمینی لیاقت هزاران بار تعظیم را دارند، فرشتگانی که به حتم بودنشان به بوم زندگی ما رنگ بخشیده و اغلب ما از آنها غافل می‌شویم. 

برگزاری ویژه برنامه‌های مختلف فرهنگی و معنوی در استان

در روز پیوند بندگان با معبود مهربان، همزمان با سیزدهم ماه رجب و ولادت باسعادت امیر بی‌بدیل اسلام، حضرت علی(ع) استان اردبیل نیز همچون سایر نقاط کشور غرق در شور و عشق بود و از آذین‌بندی معابر و خیابانها گرفته تا توزیع شربت و شیرینی، برگزاری مراسمهای ویژه اعیاد و مولودی خوانی‌ها و دیگر ویژه برنامه‌هایی که از چند روزی مانده به این روز مبارک در خطه حسینی اردبیل برای این روز تدارک دیده شده بود و مردم این استان به شکل ویژه و به گرمی از این رویداد عظیم اسلامی و فرخنده یوم استقبال کردند.

برگزاری مراسم‌های عقدخوانی و عروسی و پخش شیرینی و نذورات مختلف در خیابانهای اصلی و کوچه و معابر محلی استان اردبیل از دیگر برنامه‌هایی بود که به مناسبت فرخنده میلاد باسعادت حضرت امیرالمومنین در جای جای دیار دارالارشاد از سوی مردم متدین این خطه تدارک دیده شده بود تا این جشن هم همچون جشن و اعیاد دیگر به صورت باشکوه برگزار شود.

همایش "پدران آسمانی"، مراسمهای جمع خوانی قرآن و مولودی خوانی نیز که در میان اقوام و خانواده‌های بسیاری در استان اردبیل مرسوم است از عمده برنامه‌هایی بود که در روز ولادت حضرت علی(ع) در مناطق مختلف استان به ویژه در روستاهای این استان برگزار شد که استقبال مردم نیز از این برنامه‌ها بسیار مناسب و باشکوه بود.

مراسم اعتکاف نیز از ویژه برنامه‌های ماه رجب است که همه ساله به صورت باشکوه به میزبانی بقاع متبرک و مساجد استان اردبیل با حضور خیل عظیم عاشقان و دل باختگان وادی رحمت به ویژه جوانان این استان برگزار می‌شود که مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل درباره اقدامات تدارک دیده و انجام شده برای این مراسم عظیم معنوی گفت: براساس هماهنگیها و برنامه‌ریزیهای انجام شده مراسم اعتکاف از روز 13 تا 15 ماه رجب در استان اردبیل برگزار شده و مساجد استان پذیرای معتکفین در این روزها خواهد بود.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده افزود: علاوه بر مرکز استان در تمامی شهرستانها نیز مساجد شاخص برای برگزاری این مراسم معنوی و تربیتی تعیین شده به طوری که مراسم اعتکاف امسال در بیش از 50 مسجد شاخص در سطح استان اردبیل برگزار خواهد شد و معتکفین از این فرصت برای نزدیکی به خداوند بهره می‌جویند.

وی مراسم اعتکاف را دارای رویکرد تذهیبی، تعلیمی و تربیتی و مقابله به آسیبهای اجتماعی دانست و بیان کرد: باتوجه به اینکه بیش از 90 درصد افراد شرکت‌کننده در مراسم اعتکاف جوانان و افراد زیر 40 سال هستند می‌توان از این ظرفیت در راستای آگاهسازی نوجوانان و جوانان با برنامه‌ریزی‌های لازم و اساسی بهره گرفت.

باز همایش "پدران آسمانی" دیگر و خاطره‌ای نو بر دفترم

همزمان با سالروز میلاد مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) و به رسم هرساله همایش "پدران آسمانی" با هدف بزرگداشت و گرامیداشت یاد پدران شهید خطه شهیدپرور استان اردبیل در شهرهای مختلف این استان برگزار شد و خانواده‌های معظم شهدا، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان مناطق همه به یاد عاشقان بال گشوده از کنار فرزندان خود لحظاتی را به یاد آن عزیزان گردهم آمده و با برپایی برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی یادشان را گرامی داشتند.

پدر برای یک دختر نخستین قهرمان زندگی، برای پسر نخستین مشوق و سرمایه‌گذار هست، وقتی می‌گوییم "پدر" همه یک حس عجیبی نسبت به او دارند اگر همه حسها رو جمع کنیم در حقیقت این جمله امام سجاد(ع) برایمان تداعی می‌یابد که می‌فرمایند: «اما حق پدرت این است که بدانى اصل و ریشه تو اوست؛ زیرا اگر او نبود تو هم نبودى، پس هر خصلت خوشایندى که در خود دیدى بدان که ریشه آن نعمت در وجود تو، پدرت مى‌باشد».

اما در چنین روزی فرزندان و کودکان زیادی در این خطه پهناور اسلامی از داشتن چنین نعمت بی‌بدیلی بی‌نصیب ماندند که کم نیستند شهنام‌ها، حسام‌ها و نازنین زهراهایی که در این روز بزرگ و زیبا بزرگترین قهرمان زندگی خود را در کنارشان ندارند و اینها همه فقط به خاطر آسوده زیستن منها و شماهایی است که شاید به نوعی مدیون خون این عزیزان هستیم.

شاید امروز برگزاری همایش "پدران آسمانی" بهانه‌ای برایمان بود تا گریزی بر خاطرات شهدای این مرزوبوم زده و از لابه‌لای این خاطرات ثبت شده در تاریخ جهان اسلامی و جاویدان اثرات گوهربار و دست نوشته‌هایی دردناک اما زیبا را بیابیم، دست نوشته‌ای از فرشته کوچولوی قصه به قهرمان همیشگی‌اش:

بسم رب الشهدا و الصدیقین

سلام بابای قشنگم

دلم را به آسمانها می‌سپارم تا نوشته‌هایش را به تو نشان دهد تا شاید دفتر قلبم را ورق بزنی و گوشه‌ای از آن را بخوانی. پس برایت می نویسم، از دل غریب خود برایت می‌نویسم،

بابایی خیلی دلم می‌خواست امشب با تو بودم در میان ابرها، پیش خدا بودم نمی‌دانی که چقدر برایت دلتنگم، اشکهایم سرازیر است بابا جان.

می‌خواهم با تو صحبت کنم اما با چه زبانی؟!... با زبان کودکی‌ام برایت می‌نویسم چرا که به آسمان نزدیک‌تر است، مامان همیشه از خوبیهای تو می‌گوید، از صبرت، نماز شبهایت، از وفاداریهایت و بالاخره از گذشت و ایثارت ... من از تو فقط همین‌ها را به یادگار دارم هر صبح تصویر تو را می‌نگرم تا شاید تو هم به من نظری کنی.

باور کن، هر پنجشنبه عطر وجودت را حس می‌کنم اما چرا نمی‌بینمت؟ 

چرا صورت پر نورت را برایم نمایان نمی‌کنی‌؟ این تقصیر چشمهای من است؟

بابای مهربانم؛ کاش دستم را می‌گرفتی تا این قدر احساس تنهایی نمی‌کردم.

بابای شهیدم، تو اینک در آسمانها ماه مجلس شده‌ای عین ستاره‌ها چه زیبا می‌درخشی خوش به حال آن شبی که تو به آن نور می‌دهی تو به آن آرامش می‌دهی ای کاش من هم شبها به جای خفتن در زمین در آسمانها بودم.

میدانم که همیشه هواست به من هست،

بابا جان به رسم همیشگی‌مان میگویم که دنیا دنیا دوستت دارم... نازنین زهرا

چه زیبا وصفش می‌کرد آن هنگام که نمی‌دانست روزی قهرمان زندگی‌اش به آسمان بال گشوده و از اهل زمین دل می‌کند، چه کودکانه نامش را صدا می‌زد و هر صبح و شب با صدای گوش نواز او زندگی را پیش می‌برد، چه باوقار گوش به حرف‌های او می‌سپرد و آنها را دیکته می‌کرد و... چه عاشقانه می‌سرود نام پدر را هنگامی که حلقه‌ای از اشک بر چشمان کودکانه‌اش نقش بسته بود.

امروز باتوجه به اینکه روز میلاد باسعادت مولی‌الموحدین حضرت امیرالمومنین علی(ع) بود چهره شهرها نیز یک آراستگی خاصی را به خود دیدند و مردم همه شاد و خوشحال از اینکه چند صباحی را میهمان معبود خود بوده و در طول این چند روز با در دست داشتن حاجات و نیات خود به درگاه باری تعالی متوسل شده و همگی آمرزش گناهان و معاصی خود را می‌خواهند.

پدر سرمایه زندگی هر فردی است، پدر  آینه رسایی است که زلالی فرزند را در دل خود نشان می‌دهد و سرچشمه همه خوبی‌ها و زیباییهاست. 

پدر فرشته‌ای است که بی‌منت به حرفهایمان گوش فرا می‌دهد، بی‌منت و بی هیچ چشم‌داشتی عاشقمان می‌شود و عاشق می‌ماند، غصه‌ها و دردهایمان را به آسانی به جان می‌خرد و خم به ابرو نمی‌آورد، فرشته‌ای که هر چه از خوبی‌هایش بگوییم باز کم است، فقط مراقب باشیم که دلش نشکند زیرا ممکن است با یک تلنگری جزئی حضورش برای همیشه در زندگیمان کمرنگ شود...بکوشیم تا به شایستگی از این در گران‌بها مراقبت کنیم.

خیلیها این روز را در کنار پدرانشان به خوشی گذراندند و عده‌ای هم به دور از این نعمت والای الهی شاید در گوشه‌ای از این سرزمین پهناور با قاب عکسی، سخنی، یادگاری‌ای و شاید هدیه‌ای این روز را دورادور به قهرمانان واقعی زندگیشان تبریک گفتند اما امیدواریم که از این لحظه به بعد در قاب عکسهای دسته جمعی جای هیچ پدری خالی نباشد. الهی آمین

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 612871
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.