به گزارش ایرنا ، اژدر مالک حسنی روز یکشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات صنعت فرش خلخال افزود: تولید سالانه فرش دستبافت استان در گذشته 120 هزار متر بود ولی این میزان کاهش یافته است.
وی گفت: در حالی که بیش از 30 هزار نفر در تولید فرش های دستبافت کوچک و بزرگ فعالیت دارند تنها 14 هزار نفر در سال های گذشته زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند و این تعداد با اجرای قانون جدید کاهش تعداد بیمه شدگان فرش در سال گذشته به 12 هزار نفر کاهش یافت.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 650 نفر از کل فعالان صنعت فرش خلخال از مزایای بیمه تامین اجتماعی فرشبافان بهره مند هستند که پیش از اجرای قانون جدید بیمه فرشبافی در ایران این تعداد یک هزار و 500 نفر بود.
او گفت: در سال گذشته 200 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای توسعه صنعت فرش دستبافت کشور به اتحادیه فرش روستایی پرداخت شد.
وی همچنین افزود: تاکنون ریالی از این اعتبار برای کمک به صنعت فرش دستبافت روستایی استان اردبیل اختصاص نیافته و انتظار می رود با پیگیری نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس این حق فرشبافان روستایی استان محقق شود.
وی از پیش بینی برگزاری صدها دوره آموزشی ارتقای مهارت فنی فرشبافی در سال جاری در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: در این زمینه 40 دوره آموزشی از سوی اتحادیه فرش دستبافت استان اردبیل با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای خلخال در مناطق مختلف این شهرستان برگزار خواهد شد.
فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: برخلاف سایر شهرستان های کشور در سال گذشته هیچ گونه تسهیلات بانکی از محل اعتبارات تسهیلاتی توسعه روستایی به فرشبافان این شهرستان پرداخت نشد.
فریدون بابایی افزود: تنها تعاونی فرشبافان خلخال با بیش از یک هزار عضو از مزایای حمایت های دولتی تاکنون بی بهره بوده است.
او از مسوولان صنعت فرش خلخال و استان اردبیل خواست تا با تهیه طرح جامع توسعه صنعت فرش دستبافت این شهرستان زمینه را برای رونق این صنعت و ایجاد اشتغال بیشتر در صنعت فرشبافی آماده کنند.
شهرستان خلخال یکی از قطب های مهم تولید فرش های نفیس ابریشمی دستبافت کشور است و هم اکنون بیش از سه هزار نفر در تولید فرش های ابریشمی نفیس در این شهرستان فعالیت دارند.
فرش اردبیل در زیر مجموعه فرش آذربایجان قرار دارد . با اینکه در گذشته در بسیاری از خانواده های شهری و روستایی بافت فرش رواج داشت اما در سال های اخیر این صنعت دستی به فراموشی سپرده شده و بازار خود را در بازارهای داخلی و خارجی از دست داده است.
32 هزار بافنده فرش در استان اردبیل شناسایی شده که نیازمند برنامه و خدمات هستند و باید برنامه منسجمی برای رونق بازار تهیه شود.
متنوع ترین و با کیفیت ترین فرش و تابلو فرش در استان اردبیل بافته می شود و مجموعا سالانه به طور متوسط 120 هزار متر مربع فرش دستباف در این استان بافته می شد که متاسفانه این متراژ در سال های اخیر کاهش یافته و به 90 هزار متر مربع نیز رسیده که این کاهش متراژ به دلیل تنوع تولید فرش های ماشینی همراه با گرایش مردم به کف پوش های جدید که ارزان قیمت و در دسترس هستند بوده است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.