عدیل سروی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال بیش از یک هزار و 800 نفر در زمینه صنایع تبدیلی ، فرنج فرایز ، مرغداری ، گاوداری های صنعتی ، سردخانه ، انبارهای سرد مکانیزه ، مجتمع های گلخانه ای با پیگیری کارگروه جذب و تسهیل سرمایه گذاری بخش کشاورزی فراهم شد.
او اظهار کرد: همچنین رایزنی های مطلوبی با هلدینگ های سرمایه گذاری داخلی و خارجی انجام و زیرساخت های لازم برای تسهیل و تشویق جذب سرمایه گذاری صورت گرفت که در سال جاری که به فرمایش مقام معظم رهبری بر تولید و اشتغال تاکید شده به ثمر خواهد نشست.
او از مهم ترین موارد این بخش را احداث کارخانه داروسازی گیاهی به صورت سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی و احداث و تکمیل مجتمع های گلخانه ای ، سرمایه گذاری هلدینگ سازمان اقتصادی کوثر در زمینه احداث مجتمع مرغ اجداد ، احداث گاوداری ، احداث مجتمع دام سبک، احداث مجتمع گلخانه ای و احداث کارخانه روغن کشی این شرکت ، احداث گاوداری شیری و کشت و صنعت بنیاد مستضعفان و احداث گاوداری شیری توسط شرکت هلدینگ تدبیر ذکر کرد.
به گفته سروی ، با به بهره برداری رسیدن این طرح ها علاوه بر افزایش تولید حدود بیش از سه هزار اشتغال پایدار ایجاد می شود.
میزان کل اراضی کشاورزی اعم از باغی و زراعی استان اردبیل 778 هزار هکتار است که رتبه اول کاربری کشاورزی در سطح ملی را به خود اختصاص داده است.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
پارسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از 740 هزار تن گندم و خرید 550 هزار تن از آن از رتبه 11 به 4 کشوری ارتقا یافت.
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.