نمین، به مثابه دروازه فرهنگی و صنعتی استان اردبیل است که در اصلی ترین شریان ارتباطی مرکز استان و30 کیلومتری آن واقع شده است.
موقعیت بی نظیر اقلیم این شهر همواره مورد توجه برنامه ریزان و فعالان حوزه اقتصادی و صنعتی بوده است.
احداث فرودگاه ،ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و استقرار بیش از 580 واحد تولیدی درشهرک صنعتی در شهرستان نمین باعث شده نمین در کنار فرهنگ از لحاظ صنعت و تولید نیز در کانون توجهات همگانی باشد.
آب و هوای معتدل و با رطوبت نسبی و نم دار که نام این شهر نیز از آن گرفته شده است موجب شده نمین همواره به عنوان یکی از گلوگاه های حیات بشری در بستر تاریخ قلمداد شود.
زیبایی نمین زمانی تکمیل می شود که گستره قدیمی ترین جنگل های کره زمین در کنار گردنه حیران خودنمایی می کند.
پتانسیل های تاریخی و طبیعی نمین را می توان در صنایع دستی چشم نواز آن جستجو کرد که شاخص ترین آن گلیم عنبران در طرح های بی نظیر خود بازگوی احوالات فرهنگ و تاریخ این شهرستان است.

**جنگل فندقلو از مواریث بی نظیر طبیعی استان
یکی از زیباترین نمودهای طبیعت نمین جنگل فندقلو و تفرجگاه سیاحتی آن در 10 کیلومتری این شهرستان است.این جنگل که مابین گیلان و اردبیل واقع شده نمونه کم نظیر از مجموعه گونه های گیاهی و جزو قدیمی ترین جنگل های کره زمین است.
طی سال های اخیر سایت تکثیر گونه مارال در این جنگل ایجاد شده است. مارال در گذشته در این منطقه زیست داشته و این سایت با هدف حمایت از این گونه جانوری که در معرض تهدید است و امروز خود به یک جاذبه دیدنی تبدیل شده است .
گونه های فندق شناسایی شده در این جنگل به حدی از تنوع و تمایز برخوردار است که مرکز تحقیقاتی به همین منظور راه اندازی شده است.
گردشگران اردبیل همه ساله در ایام تعطیلات به تفرجگاه این جنگل مراجعه کرده و به تعبیر خود آن ها طبیعت بی نظیری را تجربه می کنند.اوایل تابستان جشنواره گل های بابونه در این جنگل برگزار می شود و قابلیت های طبیعی آن با حضور عمومی مردم و گردشگران جشن گرفته می شود.

**تجربه ای شیرین بر فراز ابرها
کمی پایین تر از نمین گردنه حیران یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری استان اردبیل خودنمایی می کند.طی سال های اخیر با هدف توسعه امکانات گردشگری جنگل فندقلو و گردنه حیران مجتمع های تفریحی و توریستی تله کابین حیران راه اندازی شده است.
تا جایی که گردشگران می توانند زیبایی های این گردنه سحر آمیز را بر فراز ابرها تجربه کنند.
تله کابین حیران به طول هزار و 500 متر در محدوده روستای حیران و ونه‌بین قرار دارد و مسیر تله کابین حیران از جاده آستارا به اردبیل در منطقه حیران آغاز شده و وارد جنگل فندقلو می‌شود. در ابتدا، انتها و مسیر این تله کابین امکانات رفاهی، پیست کارتینگ، هتل و رستوران احداث شده است.

** تاریخ هزاران ساله و حرف های شنیدنی
در کنار طبیعت کم نظیر آنچه به زیبایی نمین افزوده است سابقه باستانی در این شهرستان است. شهرستان نمین یکی از مهمترین محل های استقرار گورهای باستانی یا سنگ افراشته های دلمن متعلق به عهد برنز است و این گنجینه های پنهان باستانی اثباتی بر طولانی بودن قدمت حیات تمدن بشری در این منطقه است.
دلمن ها ابنیه ها و گورهای ابتدایی هستند که با تخته سنگهای بزرگ و بدون استفاده از ملات ساخته می شدند و تحت عنوان عمومی دولمن یا دلمن از آنها نام برده می شود.
دلمن ها در دو گروه بزرگ و کوچک قرار می گیرند که دسته بزرگ مسکن اولیه شبیه به غار است و دسته کوچک به عنوان مقبره استفاده می شده است.
این روزها آثار به جا مانده از دلمن ها به تعداد اندک اثبات تاریخ رفته بر این شهر است. شهری که هزاران سال بعد از حیات انسان های اولیه همچنان در تاریخ حرف های شنیدنی دارد.

**صارم السلطنه،خانه تاریخی خوانین نمینی
موزه شهر نمین در واقع خانه تاریخی یکی از خوانین نمینی است. این خانه متعلق به میرکاظم خان حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی، محال ویلکیچ (مرکز آن نمین) محال تالش (مرکز آن آستارا) محال اجارود و مغان (مرکز آن گرمی) بوده که حکم خود را از عباس میرزا گرفته و با دختر وی نیز ازدواج کرده بود. وی مرکز حکومت خود را نمین قرار داده و در همین محل اقدام به ساخت بنایی نمود که پس از تملک آن توسط سازمان میراث فرهنگی، این ساختمان در بهمن ماه سال 1387 پس از پایان عملیات مرمتی به عنوان موزه نمین مورد بهره برداری قرار گرفت.
در این موزه بیش از 400 نوع آثار تاریخی، باستان شناسی و مردم شناسی شامل پیکان های مفرغی، سکه های مربوط به قرون چهار تا 9 هجری قمری و دوران آق قویونلوها و قره قویونلوها، مخزن باروت مخصوص تفنگ متعلق به دوره زندیه، اسناد و کتب خطی مربوط به دوره تیموری، اشیاء بدست آمده از خود بنا و اشیاء مربوط به دوره صفویه به نمایش گذارده شده است. رد پای تاریخ دیرینه در نمین را می توان در حمام های تاریخی حور، سولا، ننه کران، پل های تاریخی نوجه ده و سولا و مهمتر از همه در موزه شهرنمین یافت
در کنار موزه مسجد که در ضلع شمالی میدان و بر روی شیب تپه بنا شده است و بازار قدیمی شهر در جوار رودخانه نمین چای، مسجد و میدان اصلی شهر شکل گرفته و جزء بازارهای نیمه باز محسوب می شود که نوسازی شده و هیچ پوششی ندارد واقع شده است.

** گلیم عنبران راوی صادق آیین مردمی
در روستاهای شهرستان نمین به ویژه در منطقه عنبران زنان و دختران بومی هنرهایی بر روی گلیم خلق می کنند که آوازه اصالت آن امروزه در تمام جهان شناخته شده است. شهر عنبران واقع در هفت کیلومتری شمال شهرستان نمین کانون اصلی بافت گلیم است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و بومی خود به «گلیم عنبران» شهرت یافته است.
گلیم عنبران از قدیمی ترین زیر اندازهای ایرانی است که از تمدن غنی این مرز و بوم به یادگار مانده و به دلیل اینکه تغییرات بافت آن در طول اعصار محسوس نبوده یاد آور ایام زندگی ایرانیان باستان است.
نقوش سنتی و اساطیری گلیم های بافته شده عنبران سمبل نمادها و یا نقش هایی از خواست باطنی بافندگان و بیانگر آرزوها و نیازهای مردمان ساکن این مناطق است.
نقوش سنتی رایج در گلیم‌ها بیشتر نقش سماور، سینی و خرچنگ در متن گلیم و گردونه مهر (چلیپا) و نقش اژدها در حاشیه گلیم می باشد. ویژگی منحصر به فرد گلیم عنبران بومی بودن الیاف و ابزار بافت آن است . در شهرستان نمین 5 هزار نفر مشغول به تولید صنایع دستی هستند که سالانه یک میلیون متر مربع انواع صنایع دستی از جمله گلیم بافته و در بازار عرضه می شود.
از دیگر آثار دیدنی شهرستان نمین می توان به پیکره طبیعی انسان نما «باباداوود» در عنبران، منطقه نمونه گردشگری آلادیزگه، سد سوها در روستای سوها و بقاع متبرکه سید بابا خرم در عنبران اشاره کرد.
گزارش : ساسان رحمتی** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6016/7120
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.