به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش روز سه شنبه در نشست مجمع سلامت استان اردبیل افزود: دولت تدبیر و امید تامین سلامت مردم را در دستور کار قرار داده و در این راستا هم گام موثری برای تامین درمان مردم با حداقل هزینه برداشته شده است.
او گفت: مردم هم اکنون با کمترین هزینه ممکن دارو و درمان خود را تامین می کنند حال آنکه قبل از دولت مردم متحمل هزینه زیادی از بابت درمان در بیمارستان ها و درمانگاهها بودند.
وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر عامل اصلی بیماری ها است افزود: قبلا بیشتر بیماری ها ناشی از بیماری ها واگیر بود اما الان اکثر بیماری ها ناشی از بیماری های غیر واگیر است و در استان اردبیل هم میانگین بیماری های سرطان بالا بوده و در بین اینها آمار بیماران سرطان مری و معده هم در سال های اخیر بالا رفته است.
استاندار اردبیل اضافه کرد: برای پیشگیری از این بیماری ها باید رویکرد جدیدی در ارتباط با رژیم غذایی مناسب و تحرک لازم اتخاذ شود تا بتوان شاهد کاهش آمار بیماری ها در استان بود.
خدابخش افزود: همه نهادها و سازمان ها بویژه رسانه ها باید مشارکت جدی در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از تغییر شیوه زندگی داشته باشند و سازمان های مردم نهاد هم که در بحث حمایت از بیمارن کلیوی و سرطانی موفق عمل کردند می توانند در این راستا کمک شایانی کرده باشند.
وی با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری ها باید از روش علمی بهره برد گفت: در مدارس و دانشگاهها باید برنامه ریزی لازم صورت بگیرد و پایان نامه های تحصیلی دانشجویان هم به این سمت جهت گیری شود.
قدرت اخوان اکبری ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی اردبیل هم در این جلسه عامل اصلی مرگ و میر را ناشی از بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: چهار بیماری غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر در استان اردبیل است.
وی افزود: بیماری قلبی و عروقی ، سرطان ها ، بیماری های تنفسی مزمن و دیابت چهار بیماری غیر واگیر هستند و در بین سرطان ها هم سرطان های گوارشی شیوع بیشتری داشته طوری که استان اردبیل در کشور در ردیف اول و یا دوم قرار دارد.
او اظهار کرد: علت اصلی شیوع این بیماری ها بی تحرکی ، فشار خون بالا ، تغذیه نامناسب است که باید برای تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک مردم فرهنگ سازی انجام شود.
در این جلسه کارشناسان بهداشت و درمان و برخی از مدیران دستگاههای اجرایی درباره چگونگی مقابله با بیماری های غیر واگیر در استان اردبیل تبادل نظر کردند.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7110/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.