به گزارش خبرنگار ایرنا ، قادر هنرمند روز پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: عمده مشکل عشایر استان در استفاده از تسهیلات بانکی در ارائه سند مالکیت و وثیقه به بانک ها است که اداره کل امور عشایر استان سعی می کند با حل این مشکل سال آینده عشایر از تسهیلات بیشتر با بهره کم بانکی برخوردار باشند.
وی تامین آرد و نهاده های دامی عشایر را یکی از اولویت های این اداره کل ذکر کرد و افزود: امسال تاکنون 36 هزار تن آرد و یک هزار و 500 تن جو در بین عشایر استان توزیع شده است.
وی تامین آب آشامیدنی و بهداشتی مورد نیاز عشایر را بسیار ضروری خواند و اظهار کرد: امسال 480 سرویس آبرسانی به این قشر انجام شده تا مشکلی برای تامین آب شرب و بهداشت خانواده های آنها بوجود نیاید.
هنرمند با اشاره به کوچ رو بودن عشایر بیان کرد: برای اینکه کوچ عشایر با سهولت و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد و شاهد حوادث ناگوار از جمله تصادف و تلف شدن دام و صدمات جانی در جاده ها و بزرگراه ها نباشیم 500 سرویس ایاب و ذهاب برای احشام و کوچ آنها انجام داده شده است.
جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از 80 هزار نفر و در قالب 15 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان همه ساله 12 هزار تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش ، گلیم و جاجیم تولید می کنند که نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان اردبیل دارند.
برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی بیش از دو هزار و 500 میلیارد ریال است.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
خبرنگار: نعمت محسن زاده ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6130/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.