به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید خدابخش ، عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری استان اردبیل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود : در دیدار اخیرش با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان وی گفت که تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مراحل صدور ویزا به ایرانیانی که قصد ورود به جمهوری آذربایجان را دارند در همان مکان گمرک بیله سوار انجام شود.
وی اظهار کرد: تحقق این موضوع بطور یقین تردد مردم ایران و به خصوص بازرگانان ایرانی که قصد عزیمت به جمهوری آذربایجان را دارند آسان خواهد کرد.
خدابخش همچنین از تعیین نقطه صفر مرزی اصلاندوز به عنوان بندر خشک و حمل و نقل ریلی به عنوان یک اتفاق بسیار خوب و مفید برای استان اردبیل و به خصوص جلگه حاصلخیز و مرزی مغان در شمال این استان یاد کرد.
خدابخش افزود: فرایند اداری این کار در هیات دولت انجام شده و در کارگروه مرزی تصویب و دیروز به امضای وزیر کشور رسیده و امید است که دولت تدبیر و امید با تصویب ، آن را به عنوان عیدی پایان سال به مردم استان اردبیل هدیه کند.
وی ادامه داد : با فعال شدن نقطه صفر مرزی اصلاندوز به عنوان حمل و نقل ریلی ، استانهای همجوار نیز خواهند توانست با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ممکن کالاها و فرآورده های کشاورزی و دامی خودشان را به جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز و به خصوص به کشور روسیه صادر نمایند.
وی از سفر شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و هیات همراه به اردبیل به عنوان یک رویداد بسیار مهم یاد کرد و گفت : این سفر امروز و درحالیکه حدود یک ماه از امضای پروتکل با مقام های آذری سپری شده است انجام می شود.
وی ابراز امیدواری کرد که در نشست هایی که در این سفر با مقام های آذری برگزار خواهد شد به نتایج مفید و مثبتی که به نفع هر دو کشور بوده و موجبات پیشرفت اقتصادی استان اردبیل را نیز فراهم خواهد آورد، برسیم.
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل ، نیر ؛ نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت : کارنامه دولت در مهار تورم و روابط خارجی بسیار موفق و در حوزه اقتصادی و عمرانی نیز باتوجه به محدودیت های مالی که گریبانگیر دولت شده است مطلوب می باشد.
بدری افزود : دولت تدبیر و امید در استان اردبیل نیز در حوزه عمرانی و زیرساختی تا اندازه ای کارنامه قابل قبول داشته ولی باتوجه به عقب ماندگی هایی که از سالیان قبل گریبانگیر این استان است نیاز به توجه بیش از پیش به استان اردبیل در سال های آینده و به خصوص در بودجه سال 1396 است.
او اتصال اردبیل به راه آهن سراسری را از طرح هایی دانست که برای توسعه اردبیل بسیار اهمیت دارد و از وزیر ارتباطات خواست تا به این مطالبه اصلی مردم منطقه به شکل ویژه توجه شود.
وی یادآوری کرد : ما در وهله اول عاشق ایران هستیم و برایمان تفاوتی ندارد که چه منطقه و استانی از کشورمان روز به روز شاهد پیشرفت می شود اما ازسوی دیگر تحمل بعضی ناعدالتی ها نیز در توزیع اعتبارها و انجام کارهای عمرانی سخت می باشد.
وی با اشاره به اینکه تعیین منطقه صفر مرزی اصلاندوز به عنوان حمل و نقل ریلی ایران و جمهوری آذربایجان یک رویداد نیک و دارای اهمیت است گفت : امیدوارم که با تحقق این موضوع ؛ گمرک مرزی بیله سوار مغان مورد غفلت و در حاشیه قرار نگیرد.
وی همچنین تحمیل هزینه رومینگ تلفن همراه برای اهالی نقاط مرزی استان اردبیل و متصل نبودن اردبیل به استانهای همجوار به واسطه بزرگراه را از دیگر موارد شایسته توجه در این استان دانست.
رییس دوره ای مجمع نمایندگان استان اردبیل نیز در این نشست خطاب به وزیر ارتباطات و رییس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت : مردم اردبیل خواهان نگاهی مهربانانه به این استان هستند تا شاید عقب ماندگی ها و بعضی نابرابری هایی که در گذشته بر آن روا داشته شده است جبران شود.
محمد فیضی افزود : در مقایسه راههای ارتباطی زمینی اردبیل با استانهای همجوار متوجه کم برخورداری استان اردبیل از این امکانات می شویم و این درحالیست که اردبیل به خاطر موقعیت طبیعی و جغرافیایی خود از راه ارتباطی دریایی محروم است.
رییس مجمع دوره ای نمایندگان استان عمده ترین مشکل اجرای طرح اتصال اردبیل به راه آهن سراسری را کمبود اعتبار دانست و خواستار تسریع در اجرای این طرح و اتصال آن به شبکه راه آهن جمهوری آذربایجان ازطریق پارس آباد مغان در شمال این استان به عنوان یک مطالبه اصلی مردم منطقه شد.
نماینده شهرستان گرمی نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات 17 سال قبل مقام معظم رهبری که فرموده بودند : هر فرد که می خواهد بداند محرومیت چیست به شهر گرمی سفر کند ، گفت : بیکاری و محرومیت در این منطقه باعث مهاجرت شدید ساکنان گرمی به تهران ؛ اردبیل و سایر شهرستانهای بزرگ کشورمان شده است.
میرزاده ، افزود : مهاجرت شدید اهالی گرمی به شهرهای بزرگ سبب شده است که جمعیت 150 هزار نفری این شهرستان در چند دهه گذشته به نصف کاهش یابد.
وی افزود : لزومی ندارد که هر استان فقط یک گمرک مرزی داشته باشد و نمونه های زیادی داریم که یک استان دارای چندین گمرک مرزی می باشد و می توان علاوه بر منطقه اصلاندوز مناطق مرزی آزادلوی شهرستان گرمی و مین آباد شهرستان نمین را نیز فعال و با تردد مرزی در آنها به رونق اقتصادی این نقاط تا اندازه ای کمک نمود.
خبرنگار: مسعود وسیله ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6019/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.