به گزارش ایرنا ، کریم حاجی زاده روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از حریم بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی افزود: مرمت این بقعه توسط کارشناسان و مهندسان فنی در دست اجرا است و در صورت اختصاص اعتبار مورد نیاز شاهد ساماندهی آن خواهیم بود.
او با بیان اینکه مرمت این بقعه بصورت مستمر انجام می گیرد تشریح کرد: مرمت بقعه شیخ صفی الدین اردببلی زمان بندی نشده چرا که می توان بصورت مستمر و سالیان سال بازسازی و مرمت را انجام داد .
او درباره ساماندهی حریم بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز گفت: حریم شیخ صفی نیازمند طراحی است و سازمان میراث فرهنگی مخالف مداخله منطقی در حریم اثر جهانی نیست اما طبق قانون مداخله شرایطی دارد که حتما باید منطبق با شرایط بین المللی باشد.
وی همچنین با اشاره به انتقاد مسوولان از ساماندهی نشدن حریم بقعه افزود: میراث فرهنگی موظف به ضوابط ملی و بین المللی است و هر گونه مداخله در این حریم خارج از ضوابط بین المللی منجر به قرار گرفتن بقعه شیخ صفی به عنوان اثر جهانی در لیست سیاه حذف می شود که نمونه آن در برج اصفهان اتفاق افتاده است.
حاجی زاده بیان کرد: حساسیت مسوولان بویژه امام جمعه اردبیل در این مورد قابل تحسین است اما مطابق شرایط و ضوابط بین المللی باید اقدام به ساماندهی کرد که شورای شهر و شهرداری باید قبلا نقشه مورد نطر را تهیه و به یونسکو ارسال می کرد.
وی اظهار کرد: این سازمان علاقمند به ساماندهی حریم است ولی مکلف به ضوابط بین المللی هستیم و خارج از ضوابط نمی توانیم اقدام کنیم چرا که این ضوابط تعهد جمهوری اسلامی در برابر مجامع بین المللی است.
عبدالرحمان وهاب زاده ، رییس پایگاه جهانی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی نیز در این بازدید از مراحل مرمت و بازسازی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به خبرنگاران توضیح داد.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: یعقوب شاددل ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7110/6018

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.