عباس جنگی‌مرنی روز دوشنبه در نشستی با فرماندار خلخال افزود: عملیات اجرایی این طرح در سه محور احداث سد تامین‌کننده آب شرب ، خط انتقال آب از سد تا تصفیه‌خانه و احداث مخازن ذخیره آب شرب در خلخال هم‌اکنون بطور همزمان در حال اجرا و تکمیل است.
وی گفت: برای احداث سد خانقاه بفراجرد و تامین‌کننده اصلی آب شرب خلخال با گنجایش بیش از ۶ میلیون متر مکعب با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد تاکنون ۷۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل و بهره‌برداری از آن نیز ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار جدید هزینه خواهد شد.
او با بیان اینکه این سد علاوه بر تامین آب شرب خلخال بخشی از آب اراضی کشاورزی پایاب را تامین خواهد کرد، اظهارداشت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد در جریان سفر رییس‌جمهوری به استان اردبیل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی افزود: همزمان با عملیات اجرایی احداث سد بفراجرد و تامین‌کننده آب شرب شهر، طرح‌های خط انتقال آب از این سد تا تصفیه‌خانه و از محل تصفیه‌خانه تا مخازن ذخیره آب آغاز شده و در حال اجرا است.
جنگی گفت: تصفیه‌خانه آب شرب خلخال برای نخستین بار با استفاده از روش بی او تی با سرمایه‌گذاری و کنسرسیوم ۶ شرکت بزرگ داخلی با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده و شرکت‌های مجری آن تاکنون اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال برای آن هزینه کرده و برای تکمیل پروژه نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید هزینه خواهد شد.

وی اظهارکرد: برای تسریع در عملیات اجرایی این پروژه امسال ۱۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته که ۳۰ میلیارد آن هفته گذشته پرداخت شد و ۱۲۰ میلیارد ریال نیز در ۲ مرحله در اختیار مجری این پروژه قرار می‌گیرد.
وی بیان‌کرد: پروژه خط آبرسانی ۱۱ کیلومتری خلخال هم‌اکنون با ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده و ۶.۵ کیلومتر لوله‌گذاری مسیر سد تا تصفیه‌خانه آب شرب اجرا و همچنین احداث ۲ مخزن ذخیره آب در ۲ نقطه از شهر در حال اجرا می‌باشد.

او افزود: برای اجرای این پروژه تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال از محل منابع اعتباری ملی هزینه شده و برای تکمیل آن نیز  ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار جدید هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح آبرسانی خلخال تا اول آذرماه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح آب شرب سالم ، بهداشتی و پایدار این شهر و چند روستای جوار سد بفراجرد در میان مدت ۳۰ ساله تامین خواهد شد.

فرماندار  خلخال نیز در این نشست با اشاره به سفر اخیر معاون آب و آبفای وزیر نیرو به شهرستان خلخال گفت: خلخال در بخش آب‌های سطحی دارای پتانسیل مناسبی است و بهره‌برداری بموقع از آن می‌تواند در جهت رفع مشکلات آب شرب و کشاورزی منطقه تاثیرگذار باشد.

فریدون بابایی خواستار توجه تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان به اجرای طرح لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های این شهرستان شد و افزود: اقدامات مناسبی در سال‌های اخیر توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای لایروبی رودخانه‌های اندبیل‌چای و رودخانه بفراجرد بعمل آمده که این اقدامات باید تداوم یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.