کارشناسان سیاسی معتقدند که در آستانه انتخابات مهم‌ترین وظیفه رونق فضای انتخاباتی بر دوش احزاب و گروه‌های سیاسی سنگینی می‌کند و نیاز است تا آنها از هم‌اکنون در جهت تنویر افکار عمومی فعالیت ‌های خود را افزایش دهند.

سیاست دولت تدبیر و امید نیز ایجاد فضای پرشور انتخاباتی در کشور با هدف حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای بوده و از هر گونه اقدام در چارچوب موازین قانونی برای پرشور کردن صحنه انتخابات استقبال و حمایت می‌کند.

در این میان از چندی پیش گروه‌های اصولگرا و اصلاح طلب وارد فعالیت‌های انتخاباتی شده و جلسات و هماهنگی‌های خود را برای گزینش و انتخاب نامزدها در استان شروع کرده‌اند.

اصولگرایان با فعال کردن جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) در مناطق مختلف و ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شورای اسلامی در شهرستان‌های مختلف فعالانه از هم اکنون وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند، جمنا حتی در مرکز استان از میان 21 داوطلب نمایندگی اقدام به گزینش 9 نفر کرده  و قرار است در نهایت سه نفر را بعنوان نامزد مورد حمایت خود از حوزه انتخابیه اردبیل ، نمین ، نیر و سرعین معرفی کند.

گروه‌های اصلاح طلب نیز با برگزای نشست‌های شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان  و نیز دعوت از چهره‌های مطرح کشوری و برگزاری کنگره  به نوعی فعالیت‌های انتخاباتی خود را از چندی پیش شروع کرده‌اند.

محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نخستین چهره ملی بود که در کنگره استانی این حزب در  اردبیل حضور یافته و در سخنانی گفت که  اصلاح‌طلبان هر چند در  سربالایی سختی قرار دارند ولی به بن‌‎بست نرسیده‌اند.

وی افزود: ما می‌توانیم مثل سال ۹۲ در این دوره از انتخابات هم نتیجه را به نفع اصلاح‌طلبان رقم بزنیم، هرچند مشکلات عدیده‌ای پیش رو داریم ولی با تعامل و یکدلی می‌توان سرنوشت انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان رقم زد.

هاشمی با بیان اینکه در انتخابات مجلس وضعیت اصلاح‌طلبان مطلوب پیش‌بینی شده، افزود:در سال ۹۲ با ائتلاف گروه‌های اصلاح‌طلب، آنها به قدرت بازگشتند و در سال ۹۶ هم حماسه دیگری آفریده شد.

او اضافه کرد: اینک در یازدهمین دوره انتخابات نیز تلاش بر این است با هماهنگی و انسجام پیروزی را نصیب جریان اصلاحات کنیم هرچند نارضایتی در بین مردم مشهود است اما می‌بایست با تشریح وضعیت و بیان واقعیت‌ها مردم را به صحنه آورد.

هاشمی در ادامه بیان‌کرد:  این سخن گزافی است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در بطن جامعه حفظ نشوند نیروها به سمت اصولگرایان سوق پیدا می‌کنند، چنین حرف و استدلال منطقی نیست چرا که معتقدیم تضعیف این جریان منجر به تقویت جریان اصولگرا نخواهد شد.

جواد زنجانی دبیر حزب کارگزاران استان اردبیل هم گفت: عده‌ای می‌خواهند انتخابات و جمهوریت نظام را کمرنگ و به نوعی بی‌خاصیت جلوه دهند تا انتخابات پیش روی مجلس سرد و یخ بسته به نظر برسد.

وی با بیان اینکه با حضور احزاب و گروه‌های سیاسی و برگزاری انتخابات در بهترین بستر دموکراسی برقرار می‌شود، افزود: متاسفانه سال به سال ما با آرمان‌های انقلاب اسلامی به ویژه جمهوریت نظام فاصله می‌گیریم و عده‌ای سعی می‌کنند عمدا اصل جمهوریت نظام را کمرنگ کنند، در حالی که با مشارکت بالای مردم در همه انتخابات اصل جمهوریت حفظ شده و قطعا به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی آزادی رسانه‌ها و دموکراسی را به شکل ظاهری یادآور شد و بیان کرد: به رغم شعار آزادی در انقلاب اسلامی برخی‌ها می‌خواهند القا کنند که مردم در انتخاب نمایندگان خود در مجلس و شورا و حتی ریاست جمهوری اشتباه کرده‌اند و اینگونه القا کردن‌ها سناریوی خطرناکی است که در آستانه انتخابات مجلس و ریاست جمهوری استفاده کرده‌اند.

زنجانی گفت: برای اینکه فضای سیاسی را با بهره‌گیری از مشارکت حداکثری مردم باز کنیم باید در انتخابات پیش رو میدان رقابت را برای همه گروه‌ها و احزاب سیاسی باز کنیم و طوری نباشد که یک گروه سیاسی همه ابزارها و امکانات را در اختیار داشته باشد ولی رقیب او از حداقل‌ها نیز محروم بماند.

وی ضرورت فعالیت جریان‌ها و احزاب سیاسی را در صحنه انتخابات و رویارویی رقبا یادآور شد وگفت: کشور را نمی‌توان با خواسته، نظر و ادبیات یک گروه خاص و سلیقه محدود مدیریت کرد بلکه گفتمان انقلاب اسلامی در جلب مشارکت مردم و امیدواری به حرکت پویا و بالنده بها دادن به رای و نظر مردم است و اصولگرایان بدانند که ریزش نیروهای اصلاح‌طلب به نفع آنها نبوده و این آرا به سبد آنها اضافه  نخواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدباقر فلسفی رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان اردبیل نیز گفت: همه باید سعی کنند تا بستر رقابت سالم و عادلانه را در کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه احزاب اصلاح طلب  حضور فعالی در انتخابات خواهد داشت افزود: شعاری که احزب اصلاح طلب در ارتقای کارآمدی، نوسازی اصلاح‌طلبی و بازخوانی مجلس مطرح کرده‌اند هرچند هزینه‌بر خواهد بود اما به نوعی به توانمندی و تقویت جریان اصلاح‌طلبی نیز کمک خواهد کرد.

غلامحسین غاربی عضو شورای مرکزی اصلاح طلبان استان اردبیل نیز گفت: جبهه اصلاحات استان فعالیت در عرصه انتخابات با انسجام و هماهنگی انجام می‌دهد .

وی افزود: خوشبختانه فضای سیاسی و انتخاباتی استان اردبیل گرایش خود را به سمت تحزب و آرای سیاسی سوق داده و اقدام اصلاح طلبان نیز برای حرکت جمعی و وحدت رویه در این راستا در حال شکل گیری است.

غاربی اظهار داشت: بر اساس نظر اکثر دبیران احزاب اصلاح طلب افرادی در لیست این جبهه قرار می گیرند که بتوانند نیازهای مردم  را در ابعاد مختلف عمرانی ، فرهنگی و خدماتی مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه جلوگیری از حرکت های پوپولیستی جز در سایه انتخابات حزبی ممکن نیست، افزود: اگر می خواهیم افرادی انتخاب شوند که فردای انتخابات پاسخگو به عملکرد خود باشند چاره ای جز گزینش افراد دارای شناسنامه حزبی و سیاسی نیست.

دبیر حزب اسلامی کار استان اردبیل اضافه کرد: جلوگیری از فساد و خودسری های افراد منتخب برای تمامی انتخابات اعم از مجلس و شوراها در سایه تقویت احزاب و انتخابات حزبی و سیاسی امکان پذیر خواهد شد.

وی بیان کرد: بحث و تبادل نظر بین گروههای اصلاح طلب برای گزینش و معرفی نامزدها با جدیت و دقت نظر ادامه دارد و تلاش می شود تا بهترین و کارآمدترین افراد برای این منظور انتخاب شود.

شهرام محمدی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان اردبیل هم به ایرنا گفت: حزب اگر به مفهوم جمعی از افراد با اهداف مشخص جهت تاثیرگذاری در روند قدرت باشد باید حتما برنامه مشخص و فعالیت مستمری داشته بتواند در جریان سازی عمومی نقش آفرینی کند.

 وی افزود:اگر چنین مهمی حاصل شد احزاب نه تنها در انتخابات بلکه در عموم مسایل جامعه می توانند نقش آفرین باشند. به طور طبیعی تحت تاثیر تصمیمات ناصحیح به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت، مردم نگرانی های جدی دارند. هرچند دیگران بخواهند این نگرانی را به منزله عاملی در جهت عدم رغبت عمومی برای مسایل مهم کشور به ویژه انتخابات القا کنند اما داده های میدانی حاکی از آن است تنور انتخابات در حال داغ شدن است که البته بیشتر در فضای مجازی و رسانه ای نمود دارد و بدون شک با ثبت نام‌ داوطلبان بیشتر در فضای حقیقی خودنمایی خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: معتقدم‌مشکلات موجود و ناکارآمدی فعلی در سطح مجلس و دولت نه تنها عامل ناامیدی و کاهش میزان مشارکت نخواهد بود بلکه مردم با مشارکت خود دست به تغییرات اساسی در حوزه قوه مقننه خواهند زد تا امکان قانونگذاری پویا در کشور فراهم‌شده و از میزان مشکلات اقتصادی کاسته شود

وی درباره اهمیت حضور گسترده در انتخابات بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی و مبتنی بر مشارکت و رقابت سیاسی عمومی است، مردم در مقاطع مختلف نشان داده اند که هر جا لازم باشد با حضور خود دشمنان را با ناامیدی شدیدی مواجه می کنند. لذا با توجه به شرایط و حساسیت های بین المللی و همچنین اوضاع نابسامان اقتصادی داخلی ، حضور و مشارکت مردم فوق العاده مهم و بالا ارزیابی می شود.

محمدی همچنین درباره معیار این جبهه برای انتخاب نامزدهاگفت: جبهه مردمی در هر عرصه ای شروط اولیه و شاخص های عمومی را مدنظر دارد.

در این میان مسوولان برگزاری انتخابات استان اردبیل از آمادگی استان برای برگزاری انتخابات سالم خبر می‌دهند.

رییس ستاد انتخابات استان اردبیل گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شده و آماده برگزاری انتخابات سالم هستیم.

بهروز ندایی با بیان اینکه ۹۰۶ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف این استان برای جمع‌آوری آرای مردم دایر خواهد شد، افزود: تعداد شعبه‌های ثابت اخذ رای به میزان ۶.۵ درصد افزایش یافته ولی تعداد شعبه‌های سیار در این دوره اضافه نشده است.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات مورد توجه قرار گرفته، گفت: امسال دوره‌های آموزشی به مجریان انتخابات برگزار شده و قرار است به اعضای شعب اخذ رای هم آموزش‌های لازم ارائه شود و عزم جدی برای برگزاری سالم در مجریان انتخابات وجود دارد.

در ۱۰ دوره انتخابات مجلس مشارکت مردم در انتخابات در استان اردبیل حداکثر ۷۱.۱ درصد و حداقل ۵۱.۲ درصد بود.

۲۰ هزار نفر در فرایند برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در این استان اعم از عوامل اجرایی، بازرسی، نظارت و امنیت همکاری و مشارکت می‌کنند.

استان اردبیل پنج حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین، حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، حوزه انتخابیه مشگین‌شهر، حوزه انتخابیه گرمی، حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز و هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.