مهدی کسایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف آموزش زیست محیطی دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش منطقه شاهرود و با حضور محیط‌بانان این اداره در مدارس روستایی واقع در محدوده منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان اجرا می‌شود.

او گفت: ابتدای اجرای طرح  یک ساعت با محیط بانان با حضور ماموران محیط بانی خلخال در مدرسه شریعتی روستای لرد از توابع بخش شاهرود این شهرستان آغاز و محیط‌بانان آموزش مسائل زیست محیطی را با محوریت آموزش ظرفیت‌های موجود منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال را به دانش‌آموزان ارائه کردند.
وی افزود: اهدف مهم اجرای این طرح در مدارس روستایی بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها از داشته‌های محیط زیست منطقه ، ارتقای سطح فرهنگ مشارکت

دانش‌آموزان و نوجوانان در حفظ و حراست از محیط زیست با ایجاد حس احترام و علاقه به محیط زیست پیرامون ، نهادینه شدن اخلاق محیط زیستی و کاهش معضلات زیست محیطی در منطقه حفاظت شده آق‌داغ و مناطق آزاد شهرستان خلخال است.

کسائی اظهارداشت: علاوه بر اهداف یاد شده ارائه مطالبی با محوریت حیات وحش منطقه ، جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع، برنامه عمل گونه‌های حفاظت و مدیریت پلنگ و خرس قهوه‌ای،  ضرورت حفاظت از منابع ملی و عرصه‌های طبیعی و جلوگیری از  تخریب و تصرف آن و پتانسیل‌ها ،ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیست محیطی و بوم‌گردی منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال از سایر اهداف اجرای طرح یک ساعت با محیط‌بانان در مدارس روستایی واقع در این مناطق است.

روستای لرد بزرگترین روستای خلخال از توابع بخش شاهرود این شهرستان در منطقه حفاظت شده آق‌داغ واقع شده و دارای ۹۲۶ خانوار و بیش از چهار هزار نفر جمعیت داشته و برخلاف سایر روستاها که مهاجرت روندی رو برشد دارد در این روستا مهاجرت معکوس است.

شهرستان خلخال  در جنوب استان واقع شده و منطقه حفاظت شده آق‌داغ نیز به مساحت ۸۸ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ طی مصوبه ۳۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مصوب و ثبت رسمی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.