علی نوبخت  یکشنبه در جلسه کارگروه ساماندهی آردو نان خلخال افزود: در حالی که سرانه ماهانه آرد در کشور برای یک نفر 6.5 کیلوگرم است میانگین سرانه آرد تحویلی به مردم استان اردبیل بیش از 7 کیلوگرم در ماه می‌باشد.

وی با بیان اینکه بطور میانگین ماهانه 15هزار تن آرد در بین نانوایی‌های استان اتوزیع می‌شود، بیان کرد:11 هزار تن از این میزان سهمیه دولتی و  پنج  هزارتن نیز مربوط به نانوایی‌های آزادپز است .

او با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از 200 هزارتن گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان گندم‌کار استان خریداری شده، اظهار کرد: بطور میانگین سالانه در این استان 220 هزارتن گندم به مصرف آسیابانی می‌رسد .

وی گفت:ارد تحویلی به کاخنه های ارد سازی استان در سال جاری ایده ال وبا کیفیت بالا بوده و انتظار از همه کارخانه های تولید ارد استان تولید ارد کیفی برای پخت بهتر نان در نانوائیها ومصرف بهینه ان است .

نوبخت علت افزایش قیمت تمام شده آرد در نانوایی‌های استان اردبیل را تعدد عامل‌های فروش عنوان کرد و گفت:در نظر داریم  توزیع آرد استان همانند سال‌های گذشته بصورت متمرکز انجام شود .

وی اظهار کرد: با اجرای طرح توزیع متمرکز آرد، نرخ کرایه حمل به صورت یکنواخت از همه نانوایان در مناطق مختلف استان دریافت و مشکل نارضایتی نانوایان از افزایش نرخ کرایه در شهرها و روستاها در مقایسه با مرکز استان حل خواهد شد.

مدیرکل شرکت غله و بازرگانی استان اردبیل از فعالیت ۷۷۷ واحد نانوایی آزادپز در استان اردبیل خبر داد و افزود: با توجه به ارایه آرد با نرخ نیم یارانه‌ای به این نانوایی‌ها  نظارت همه جانبه‌ای بر واحدهای نانوایی آزاد پز در استان اردبیل وجود دارد.

او اظهار کرد: آرد عشایر استان تحویل اداره کل امور عشایری در مرکز استان اردبیل شده ولی در صورت نیاز عشایر قشلاق نشین برخی از شهرستان‌های استان همچون خلخال با تامین آرد خام روستایی و عشایری این نیاز از طریق درخواست فرمانداران تامین و در اختیار شهرستانها قرار می‌گیرد.

وی گفت:با هدف جلب رضایت مردم هرگونه افزایش وکاهش سهمیه آرد نانوایی‌های سهمیه‌پز شهری و روستایی با نظر فرمانداران و اعضای گروه ساماندهی ارد ونان شهرستان‌ها صورت می‌گیرد .

در این جلسه فریدون بابایی فرماندار خلخال هم گفت: متولی آرد خام روستایی در استان مشخص نیست و با توجه به وظیفه نظارتی فرمانداری‌ها بر توزیع و تولید آرد ونان ، فرمانداری خلخال و یا کارگروه ساماندهی آردو نان این شهرستان هیج‌گونه وظیفه‌ای در قبال نحوه توزیع آرد خام روستایی ندارد.

وی گفت: از سال 79  توزیع آرد از وزارت کشور منفک و این کار بر عهده  شرکت غله و خدمات بازرگانی گذاشته شده و از این تاریخ فرمانداری‌ها هیچ‌گونه مسوولیتی در قبال نحوه توزیع آرد نداشته و اصرار مسوولین شرکت غله استان مبنی بر ورود بخشداران به شبکه توزیع آرد خام روستایی خلاف مقررات است.

وی با انتقاد از تحویل آرد بی‌کیفیت به این شهرستان گفت: در حال حاضر 60 درصد علت پایین بودن کیفیت نان تولیدی در نانوایی‌های خلخال به پایین بودن کیفیت آرد تولیدی در برخی از         کارخانه‌های استان وبی‌توجهی شرکت غله وخدمات بازرگان به این مهم است.

او اضافه کرد: نظارتی بر فعالیت نانوایی‌های آزادپز وجود ندارد و این امر سبب شده تا آنها دست به هرتخلفی از جمله افزایش قیمت نان ،کاهش وزن چونه ،تعطیلی خودسرانه بزنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.