شهامت هدایت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نقش اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مسکونی شهری و روستایی، فرسایش خاک، وقوع سیلاب، افزایش منابع آب زیرزمینی و هدررفت سرمایه‌های ملی، اجرای هر پروژه آبخیرداری در استان منجر به افزایش سطح سفره آب‌های زیرزمینی و پیشگیری از فرسایش خاک و اراضی مستعد کشاورزی خواهد شد.

او با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۱ حوزه استان در سال گذشته گفت: امسال اعتبارات آبخیزداری استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته و به ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

هدایت از مهم‌ترین خطراتی که استان اردبیل را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند، از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ ذکر کرد که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند و می‌توان با اجرای طرح‌های آبخیزداری از این چالش‌ها و مخاطره جلوگیری کرد.

وی همچنین با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در اختصاص اعتبارات مناسب از سال گذشته از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور افزود: با جذب این اعتبارات باید زمینه برای مهار آب‌های سطحی و عملیات آبخیزداری اعم از بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی در استان فراهم شود.

او همچنین از افزایش ۱۰ برابری اعتبارات بخش آبخیزداری خلخال در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در مرحله اول از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این شهرستان تخصیص داده شده که این میزان ۱۰ درصد از مجموع اعتبارات آبخیزداری استان اردبیل در سال جاری است.

وی بیان کرد: در سال گذشته برغم تخصیص ۲ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای اجرای این پروژه‌ها در این شهرستان هزینه شد.

او اظهار کرد: امساال فرماندار خلخال در کمیته برنامه‌ریزی اعتبار مناسبی را برای اجرای طرح‌های آبخیزداری تخصیص داد و بر اساس قول داده شده ۱۴ میلیارد ریال اعتبار از محل تملک دارایی‌های استان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری این شهرستان اختصاص می‌یابد که با این اعتبار مجموع اعتبارات این بخش به ۴۱ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اعتبارات تخصیصی امسال برای اجرای سه پروژه آبخیزداری علی‌آباد و اندبیل با اهداف کنترل سیل و پیشگیری آن از ورود به شهر خلخال با ایجاد بندهای تأخیری آب همراه با افزایش سطح آب سفره‌های زیر زمینی و نیز طرح آبخیزداری کندرق در بخش خورش‌رستم هزینه می‌شود.

او اظهارداشت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه آبریز شهر خلخال در حوزه‌های اندبیل ،علی‌آباد و گونی این شهر از تهدیدات احتمالی ناشی از ورود سیلاب به مناطق مسکونی این شهر مصون شده و آب مورد نیاز برای آبیاری بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست با استفاده از آب ذخیره شده در پشت بندها تامین شده است.

هدایت گفت: پنج پروژه و طرح آبخیزداری در این حوزه در حال اجرا بوده و تلاش می شود درسال ۹۹ طرح‌های آبخیزداری حوزه آبریز شهر خلخال بطور کامل اجرا و تکمیل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.