نقی رستمی روز سه‌شنبه در جلسه تحویل تاسیسات آبرسانی روستای خوجین خلخال افزود: در حالی در سال گذشته ۱۱۵ میلیارد ریال حقوق به کارکنان این شرکت پرداخت شد، درآمد حاصل از فروش آب در این شرکت ۵۰ میلیارد ریال و هزینه‌های آن ۴۰۰ میلیارد ریال بوده است.
او اظهارداشت: بودجه سالانه برای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ۲۸۰ میلیارد ریال از سوی تهران پیش‌بینی و تنظیم شده و این بودجه با توجه به پایین بودن سطح درآمد شرکت حاصل از فروش آب در هیچ شرایطی محقق و عملیاتی نخواهد شد.
او با بیان اینکه تولید آب با هزینه بالا و فروش آن به بهای پایین به مشترکین موجب زیان‌ده شدن شرکت آب و فاضلاب روستایی در سال‌های اخیر شده ، گفت: هزینه تولید هر متر مکعب آب شرب روستایی برای شرکت ۱۷ هزار ریال بوده و این در حالی است که فروش آب به مصرف‌کنندگان روستایی ۱۲۰ تا ۳۰۰ ریال به ازای هر متر مکعب مصرف آب است.
او بیان‌کرد: بدلیل پایین بودن مصرف آب در روستاهای استان بویژه شهرستان‌های خلخال و کوثر در جنوب استان بدلیل استفاده از سایر منابع آبی در دسترس ، درآمد حاصل از فروش آب منبع درآمدی مطمئنی برای تامین هزینه‌های جاری این شرکت نیست.

وی با بیان اینکه میزان هدر رفت آب روستایی استان اردبیل در حال حاضر ۲۹.۵ درصد است، اظهارداشت: بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی میزان هدر رفت آب روستایی باید سالانه ۱.۵ درصد با اصلاح شبکه‌های آبرسانی کاهش یابد.

رستمی افزود: شبکه آبرسانی ،خط انتقال ،مخزن ذخیره آب ،تجهیزات پمپاژ آب این روستا در سال ۶۰ احداث شده که عمر مفید خود را از دست داده و نیازمند نوسازی است.

او گفت: پس از تحویل تاسیسات آبرسانی خوجین از متولی قبلی و زیرپوشش قرار گرفتن آن ، شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برای نوسازی کامل شبکه آبرسانی این روستا ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پیش از این چند بار شرکت آب و فاضلاب روستایی برای تحویل تاسیسات آبرسانی این روستا اقدام ولی به علت نبود همکاری لازم از سوی اعضای شورای اسلامی خوجین این کار عملی نشده، افزود: انتظار می‌رود با همکاری و تعامل سازنده از سوی دهیار و شورای روستا بزودی تاسیسات آبرسانی روستا تحویل این شرکت شده و مشکل آلودگی آب روستا بدلیل فرسودگی شبکه با اجرای طرح نوسازی شبکه و نظارت درست پرمصرف آب از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی برطرف شود.
فریدون بابایی، فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت:به علت فرسودگی شبکه آبرسانی روستای خوجین و بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته از آب احتمال آلودگی آب شرب مصرفی اهالی این روستا دور از انتظار نیست.

وی از تخصیص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی شبکه آبرسانی این روستا از محل اعتبارات استانی خبر داد و افزود: این اعتبار پس از تحویل تاسیسات آبرسانی از سوی دهیار و اعضای شورای اسلامی به شرکت آب و فاضلاب روستایی خلخال در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت.

او گفت: در سفر اخیر معاون آب و فاضلاب وزیر نیرو به خلخال مشکل آب این روستا طرح و معاون وزیر برای حل این مشکل قول مساعد داده و استاندار اردبیل نیز توجه ویژه‌ای برای تامین اعتبار موردنیاز اجرای طرح بهسازی شبکه از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی دارد.

فرماندار خلخال تشریح کرد: دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای خوجین موظف به واگذاری تاسیسات آبرسانی این روستا به شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده و مسئولان این شرکت نیز متعهد شدند که پس از تحویل تاسیسات نسبت به واگذاری انشعاب رایگان آب به هزار و ۴۰۰ مشترک روستا اقدام کنند.

۹۴۳ روستا شامل ۱۲۰ هزار مشترک روستایی زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل بوده و بدلیل تامین نشدن اعتبار برای پوشش روستاهای زیر ۲۰ خانوار بیشتر این روستاها همچنان خارج از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.