سردار محمدعلی مطیعی ، شامگاه  پنجشنبه در حاشیه نشست شورای پدافند غیرعامل استان اردبیل در گفت و گوی کوتاه با خبرنگاران افزود: باتوجه به افزایش سطح تهدیدهای دشمنان به سرکردگی آمریکا و نیز کشورهای مرتجع منطقه مصوبات ریاست جمهوری در ارتباط با ضرورت آمادگی به همه ادارات دولتی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه نظامی از توان دفاعی بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در بخش دولتی نیز که امکان مقابله مستقیم نظامی با تهدیدها وجود ندارد مراقبت‌های امنیتی لازم انجام و آمادگی های مطلوب ایجاد شده است.

او هدف و مفهوم اصلی پدافند غیرعامل را غافل نشدن از مخاطراتی که زیرساخت‌های حیاتی کشور را تهدید می‌کنند و آمادگی در برابر اینگونه تهدیدها و برخورداری از طرح‌های مفید لازم در این زمینه دانست و گفت : بطور مکرر هرگونه تهدید و میزان این آمادگی برای مقابله با آنها را در نقاط گوناگون کشور بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی پدافند غیرعامل در کشور روی مقابله با هرگونه عملیات تروریستی متمرکز شده است، ادامه داد : در این ارتباط تمرین‌ها و رزمایش‌های مستمر و اغلب بدون اطلاع قبلی در مراکز حساس و حیاتی کشور برگزار می شود.

مطیعی افزود : برقراری شریان‌های حیاتی و اصلی خدمات‌رسانی به مردم مانند تامین آب ، برق ، گاز ، خطوط اینترنتی و مخابراتی ، تراکنش‌های بانکی و ادامه جریان عادی ورود و خروج کالاهای مختلف ازجمله انرژی و مواد غذایی و کشاورزی  مواردی هستند که به دستور مستقیم رئیس جمهوری در برنامه‌های پدافند غیرعامل کشور گنجانده شده اند.

او گزارش‌های رسیده از تمام استان‌های کشور در ارتباط با وجود آمادگی و توان مقابله با هرگونه تهدیدهای امنیتی و تروریستی را مطلوب و خوب توصیف و یادآوری کرد: علاوه بر نیروهای نظامی و دولتی، خود مردم نیز باید همواره با حفظ هشیاری و آرامش و بدون راه دادن هیچگونه نگرانی به خود، آگاهی و آمادگی لازم را برای هرگونه تهدید احتمالی ازسوی دشمنان بیگانه حفظ کنند.

استاندار اردبیل نیز در این نشست از آغاز اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل در این استان خبر داد.

اکبر بهنامجو افزود: در این طرح میزان و موقعیت مخاطرات موجود در بخش‌های گوناگون و نیز کارها و اقدامات لازم که برای رفع و یا مقابله با اینگونه تهدیدها باید انجام شوند مورد بررسی قرار     می‌گیرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها در هر شهر و استانی از اهمیت زیادی در پدافند غیرعامل برخوردارند اظهار کرد: آسیب‌پذیری هر کدام از آنها می ‌واند علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای مردم پیامدهای منفی اجتماعی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان گفت: چگونگی ورود مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشور با وجود  محدودیت‌های ایجاد شده از مباحثی هست که طی چند سال اخیر در استان  مورد توجه جدی قرار گرفته است.

بهنامجو افزود : افزایش تولید محصولات کشاورزی با اجرای پروژه‌های مهم یکی از راه‌هایی هست که در شرایط تحریم می‌تواند به تامین نیازهای کشور بطور موثر کمک نماید و در استان اردبیل با اجرای طرح پایاب سد خداآفرین و تبدیل ۴۷ هزار هکتار از زمین‌های دیم به آبی امکان افزایش یک میلیون تن انواع محصول به مجموع تولیدات کشاورزی این استان فراهم شده است.

او گفت: تاکنون تولید یک سوم از این افزایش محصولات کشاورزی عملی شده و بقیه نیز سال آینده محقق خواهد شد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت : به برکت نیروهای امنیتی و انتظامی هشیار و مقتدر، این استان ازجمله استان‌های دارای ضریب امنیتی بالاست و باوجود داشتن مرزهای طولانی با کشور همسایه مشکل خاصی تاکنون در آن اتفاق نیافتاده است.

بهروز ندایی افزود: باوجود این، حفظ آمادگی برای مواقع ضروری لازم است و به همین منظور طرح جامع پدافند غیرعامل در استان اردبیل نیز به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه این طرح به سرعت درحال جمع بندی بوده و همه موارد در آن لحاظ شده، ادامه داد : تا زمان آماده شدن آن باید همه ادارات براساس ضوابط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خود کارها و اقدامات لازم  را انجام دهند.

سرپرست فرمانداری اردبیل نیز در این نشست گفت: موضوع پدافند غیرعامل باید به خاطر اهمیت زیادی که دارد علاوه بر مراکز دولتی و نظامی به درون نهادهای خانواده ورود یابد.

مسعود امامی یگانه افزود : آگاهی، همکاری و بردباری مردم در مواقع بروز هرگونه بحرانی دارای اهمیت زیاد است که می‌تواند به مقابله اصولی با تهدیدها و کاهش میزان خسارات و تلفات بطور موثر کمک کند.

وی اظهار کرد: باوجود اقدامات انجام شده در ارتباط با موضوع پدافند غیرعامل نباید به این اندازه از آمادگی و توان خود بسنده کنیم.

امامی یگانه افزود: اردبیل هرچند از استان‌های دارای ضریب امنیتی بالا در کشور است ولی براساس تجربیات گذشته هنگام وقوع حوادث طبیعی و مواقع بحران‌های احتمالی با مشکلاتی روبرو      می‌شویم.

او به بارش برف ۵۰ سانتی‌متری در چهارم آبان سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: همگان شاهد بودیم که بارش برف سنگین سبب شکستن شاخه‌های درختان به علت عدم خزان آنها و قطع برق به علت پارگی سیم‌های انتقال نیرو براثر افتادن شاخه‌ها روی آنها و تبدیل شدن برف به بحران گردید.

وی یادآوری کرد: هراندازه که زیرساخت های موجود در یک شهرستان تقویت شوند به همان نسبت میزان تاب‌آوری مردم افزایش یافته و راه را برای مقابله منطقی با خطرات احتمالی هموار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست مدیران ادارات و سازمان‌های ذیربط اقدامات و پیشنهادهای خود را در ارتباط با موضوع پدافند غیرعامل در این استان مطرح کردند.

  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.