نادر فلاحی روز پنجشنبه افزود: این خانه تاریخی در جنب مسجد تازه شهر اردبیل قرار دارد که بعد از طی تشریفات قانونی به شماره ۳۲۵۴۴ به ثبت رسید.

او گفت: این خانه تاریخی محل زندگی خاندان موذن‌زاده بویژه مرحوم رحیم و سلیم موذن‌زاده اردبیلی است که از مفاخر هنری و مذهبی در کشور به حساب می‌آیند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اهمیت ثبت تاریخی این اثر، بیان داشت: این اثر در تاریخ  پنجم تیرماه سال جاری به ثبت رسیده است.

فلاحی اضافه کرد: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این اثر شود، جرم محسوب شده و مجازات‌های قانونی در پی خواهد داشت.

وی گفت: ثبت این خانه تاریخی به منظور ادای دین به خاندان موذن‌زاده اردبیلی و انتقال میراث معنوی آنها به نسل‌های آتی انجام شده و به عنوان گنجینه‌ای از میراث معنوی و فرهنگی این استان محسوب می‌شود.

خانه خاندان موذن زاده اردبیلی مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در ۴۸۸ متر مربع به ثبت رسیده است.

سلیم موذن‌زاده اردبیلی مشهورترین عضو خاندان موذن‌زاده می‌باشد که در سال ۱۳۱۵ در محله تازه شهر اردبیل متولد شد و پس از عمری مداحی به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

شیخ عبدالکریم موذن اردبیلی پدر سلیم نخستین موذن رادیوی ایران بود و برادرش رحیم موذن‌زاده اردبیلی نیز از موذنان شهیر ایران بود، داوود برادر دیگر سلیم نیز صدای گیرایی داشت و در زمان خود مداحی مشهور بود اما در میانسالی درگذشت.

پیش‌تر نیز شیوه مداحی استاد سلیم موذن‌زاده به ثبت ملی رسیده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.