بهبود علیزاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال جاری ۲۰ هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان به تولید و کشت زعفران اختصاص یافته که در مقایسه با حداکثر سطح زیرکشت این محصول کشاورزی ۱.۵ هکتار افزایش نشان می‌دهد.

وی به برداشت زعفران در برخی از مزارع زعفران خلخال اشاره کرد و گفت: با توجه به میانگین عملکرد ۳.۵ کیلوگرمی تولید محصول زعفران در هر هکتار پیش‌بینی می شود امسال بیش از ۷۰ کیلوگرم زعفران خشک در مزارع زیرکشت این محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی بیان کرد: امسال با هدف حمایت از زعفران‌کاران منطقه بیش از هفت تن پیاز زعفران گواهی شده تهیه و در اختیار کشاورزان زعفران‌کار مناطق مستعد شاهرود و خورش‌رستم خلخال قرار گرفت.
علیزاده اظهارداشت: در راستای توسعه کشت زعفران امسال سه میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و همچنین ۵۰ میلیون ریال یارانه خرید پیاز این محصول به ازای هر هکتار در اختیار زعفران‌کاران منطقه قرار گرفت.
او گفت: کشت آزمایشی زعفران در خلخال از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و از سال ۸۱ با ارائه بسته‌های حمایتی از کشاورزان زعفران‌کار از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی کاشت،داشت و برداشت این محصول و تهیه و توزیع رایگان پیاز زعفران کشت این محصول گران‌قیمت از سوی کشاورزان منطقه جدی گرفته شد.
او با بیان اینکه در سال گذشته از ۱۸.۵ هکتار اراضی بارور کشت زعفران بیش از ۶۰ کیلوگرم محصول برداشت شد، گفت: با توجه به افزایش ۱.۵ هکتاری سطح زیرکشت پیش‌بینی

می‌شود میزان زعفران برداشت شده در سال جاری به بیش از ۷۰ کیلوگرم برسد.
وی کاهش هشت برابری مصرف آب برای هر هکتار در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، تداخل نداشتن فصل آبیاری این محصول با دیگر محصولات کشاورزی و باغی، ظرفیت بالای اشتغال‌زایی و بازدهی اقتصادی مطلوب را از مزایای کشت زعفران در خلخال ذکر کرد.
بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر تابستان و مناسب‌ترین زمان برداشت آن آبان ماه و به تناسب شرایط جوی مناطق نیمه‌گرمسیری  این منطقه بوده و هر پیاز زعفران در شرایط آب و هوایی شهرستان خلخال قادر به هفت سال گل‌دهی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.