شهاب‌الدین منتظمی دوشنبه شب در جلسه تدوین برنامه احیای تالاب نئور اردبیل افزود: همه دستگاه‌ها می‌بایست در اجرای برنامه احیای دریاچه نئور ریسک‌پذیر باشند تا با یک جراحی واقعی علاج درد این دریاچه مشخص شده و احیای آن به معنای واقعی اتفاق بیفتد. 

وی به وضعیت متمایز این دریاچه اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود پژوهشکده آبزی‌پروری در احیای دریاچه نئور در کنار سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بازوی علمی ورود پیدا کند تا بخشی از کار با مطالعات دقیق آنها به انجام برسد.

وی از بخشدار، فرماندار، استانداری و سایر دستگاه‌ها نظیر شیلات و جهاد کشاورزی خواست تا در اجرای برنامه احیای زیست‌بوم نئور در کنار حفاظت محیط زیست باشند تا با پذیرش ریسک و کارهای علمی دقیق بر مبنای یک جراحی اساسی این دریاچه که از اهمیت خاص برخوردار است به نقطه مطلوبیت خود برسد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در فرآیند شکل گرفته باید جلوی روند فاجعه بار نابودی این دریاچه گرفته شود تا در یک فرصت زمانی سه ساله کار احیا به نتیجه رسیده و اسباب خشنودی مردم فراهم شود.

منتظمی تاکید کرد: اگر امروز به داد نئور نرسیم قطعا آیندگان در مورد ما بد قضاوت خواهند کرد و ضرورت دارد برای این میراث عظیم نسل آینده اقدامی اساسی انجام دهیم.

به گزارش ایرنا ، ۶۴ عرصه آبی و تالابی در استان اردبیل شناسایی شده که از این تعداد ۵۱ تالاب دارای ارزش زیستگاهی است ، تالاب‌های دریاچه نئور، سد میل مغان، شورابیل و پته خور از مهم‌ترین تالاب‌های استان اردبیل است.

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل قرار دارد و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین استان اردبیل به‌شمار می‌رود. این دریاچه با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۶ متر، در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

عمق متوسط این دریاچه پنج متر است که در برخی مناطق عمیق‌تر می‌شود.

این دریاچه در سال های گذشته بواسطه پرورش نوعی ماهی قزل آلای رنگین کمان خاص شهرت  داشت اما در سال  ۸۴  ورود ماهی مهاجم کاراس به این دریاچه  باعث تغییر در اکوسیستم، زنجیره غذایی و به تبع آن از بین رفتن میگوی گاماروس بعنوان منبع تغذیه ماهیان قزل آلا  شد.

از سال ۸۸ نیز پرورش ماهی قزل‌آلا که در بحث تنظیم اکوسیستم تالاب و گردشگری تأثیرگذار بود بدلیل عدم توان رشد متوقف شده است.

تاکنون مطالعات مختلفی در زمینه احیای اکوسیستم دریاچه نئور انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.