به گزارش روز یکشنبه کتابخانه‌های عمومی اردبیل، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در این مراسم گفت: فرهنگ عاشورا، فرهنگ جهان شمول است.

پروانه رضاقلیزاده افزود: با گذشت نزدیک به ۱۴۰۰ سال از آن واقعه عظیم تاریخی تمامی وجدان‌های بیدار، انسان‌های آزاده و همچنین نهضت‌های آزادی‌بخش با الهام از قیام امام حسین (ع) بر ضد حکومت‌های جائر و استکبار بپا می‌خیزند و این نهضت‌ها محدود به جغرافیای جهان اسلام نیست و نهضت‌های مختلف در سایر ادیان، از فرهنگ عاشورا تاثیر می‌پذیرند.

وی با اشاره به عظمت اجتماع بزرگ شیعیان همزمان با اربعین در جوار حرم حضرت اباعبدالله و حضرت ابوالفضل (ع) گفت: آزادیخواهان در این روز از اقصی نقاط دنیا، شور و شعور حسینی را به نمایش می‌گذارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج این فرهنگ جهان شمول با معرفی کتاب‌ها و پژوهش‌های تاریخی، بازنمایی منابع مربوط به عاشورا، قصه‌خوانی از روایت‌های روز عاشورا برای کودکان همزمان با ماه محرم و صفر برنامه‌های مختلف فرهنگی و کتابخوانی را اجرا می‌کنند.

بیوک جامعی از محققان و پژوهشگران نهضت عاشورا، با ترسیم واقعیت‌های عاشورا از زمان شهادت امام حسن (ع)  و آغاز قیام تاریخی امام حسین (ع) از مدینه به مکه و کربلا گفت: نهضت عاشورا دارای جنبه‌های عاطفی و معنوی است و زمانی که این ۲ بعد همزمان مورد توجه قرار گرفته ضربات مهلکی بر پیکر استعمار وارد کرده و به همین جهت استعمار که از این نهضت ضربه خورده، سعی در انحراف واقعیت‌های عاشورا با توجه و گرایش به جنبه‌های ظاهری آن دارد.

نویسنده کتاب سورها و سوگ‌ها نیز با بیان اینکه جوانان انقلابی ایران با الهام از قیام عاشورا، در هشت سال دفاع مقدس، هیمنه مستکبران جهان را شکستند، اظهار داشت: با وجود حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی و سیاسی از رژیم غاصب صدام، رزمندان اسلام با تاسی از تعالیم عاشورا و با درک عمیق مفاهیم ایثار و شهادت از نهضت جاودانه امام حسین (ع) در مقابل دنیای کفر ایستادند.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدنیا گفت: شیعه با کتاب مانوس است و کتاب‌های ارزشمندو انسان‌ساز از جمله قرآن، مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، نهج‌الفصاحه جزو نمادهای علمی و معنوی شیعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ  عاشورا با مظاهر فریبنده و اغواگر و بی‌بنداری در جوامع غربی بیگانه است، افزود: به منظور خدشه‌دار کردن و از بین بردن فرهنگ غنی اسلامی توسط شبکه های معاند خارجی،  برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت می‌گیرد اما اهداف نهضت امام حسین (ع) روز در بین انسان‌های آزاده جهان گسترده‌تر می شود.

او با معرفی کتاب‌های "اشک روان بر امیر کاروان (خصائص الحسنیه)" ، "زندگانی اباعبدالله‌الحسین" ، "روز و راز کربلا (عوامل جاودانگی کربلا)" و "فضائل و سیره امام حسین (ع) در کلام بزرگان" گفت: پژوهش‌های گسترده‌ای در خصوص نهضت عاشورا وجود دارد که می‌تواند به عنوان چراغ هدایت‌گر در زندگی انسان‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه این مراسم، مجلس تعزیه سالکان کوی عشق با موضوع ورود جابربن عبدالله انصاری به کربلا توسط گروه تعزیه‌خوانی محله معمار اردبیل اجرا شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.