نادر فلاحی روز یکشنبه در جلسه بررسی پرونده‌های ثبت ملی استان اردبیل گفت: از این تعداد پرونده بیش از ۱۳۰ اثر در حوزه‌های منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی از استان برای ثبت ملی تا پایان امسال در حال تهیه است.

او گفت: پرونده  ۵۵ اثر در حوزه میراث طبیعی، ۳۰ پرونده در حوزه ناملموس، ۵۹ پرونده در حوزه منقول و ۲۰ پرونده در حوزه نامنقول در حال تهیه و تدوین است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اهمیت ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور، ادامه داد: اولویت ثبت در حوزه آثار طبیعی مربوط به ثبت درختان کهنسال و در حوزه منقول نیز در مورد اشیای تاریخی است که صاحبان قانونی آن برای این ثبت رضایت دارند.

فلاحی با دعوت به مشارکت افرادی که اشیای تاریخی به صورت قانونی به آنها به ارث رسیده، اضافه کرد: مرمت این اشیا نیز با رضایت صاحبان اثر بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم حفاظت و صیانت از داشته‌های ملموس و ناملموس تاریخی در استان اظهارامیدواری کرد این روند باعث معرفی هرچه بیشتر تاریخ، فرهنگ و سنت مردم منطقه و پیشینیان باشد.

استان اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان‌های کشور است.

این استان بواسطه تاریخ باستانی خود دارای مکان‌های تاریخی بیشمار از جمله موزه و گنجینه می‌باشد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی معروف‌ترین اثر تاریخی اردبیل می‌باشد که موزه این شهر نیز در آن واقع است.
استان اردبیل دارای هشت موزه شامل موزه باستان شناسی ، صنایع دستی ، مردم‌شناسی ، چینی‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، موزه صارم‌السلطنه شهرستان نمین ، موزه باستان‌شناسی شهرستان نیر ، موزه باستان‌شناسی شهرستان مشگین‌شهر و موزه باستان‌شناسی خلخال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.