مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد مغان اعلام کرد: برداشت سورگوم در این شهرستان آغاز شده و تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد.

حسن نظیفی با اشاره به تولید کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور در منطقه مغان افزود: برداشت بذر این محصول در شهرستان پارس آباد با نظارت کامل کارشناسان موسسه بذر و نهال کشور انجام می‌شود.

سورگوم گیاهی از خانواده غلات بوده که در ایران به ذرت خوشه‌ای معروف بوده و محصول این گیاه از نظر امنیت غذایی در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در جایگاه پنجم قرار دارد.

هم اکنون به دلیل مشکل بحران آب و در راستای بهره‌برداری بیشتر از منابع آبی و در عین حال تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری، کشت سورگوم در شهرستان پارس آباد ترویج یافته است.

موارد مصرفی سورگوم به دو حالت دانه‌ای و سیلویی بوده و نوع دانه‌ای آن در هر هکتار چهار تن و رقم سیلویی آن طی سه چین ۱۵۰ تن عملکرد دارد.

کشت سورگوم با دارا بودن خصوصیت گیاهی از جمله قدرت پنجه زنی زیاد، رشد سریع، عملکرد بالا و ارزش غذایی نسبتاً خوب از اهمیت زیادی برخوردار است.

این گیاه به علت دارا بودن سیستم ریشه‌ای افشان و بسیار وسیع در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری را جذب  می‌کند و بر این اساس برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد و به همین علت بیشتر در منطقه گرمسیری کشت می‌شود.

مهم ترین کشورهای تولید کننده بذر سورگوم کشورهای هند، چین و روسیه هستند.

۱۹۰۵ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.