به گزارش ایرنا، جبار کوچکی نژاد روز پنجشنبه در جلسه بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان گرمی، تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را گامی مهم در توسعه صنعت گردشگری و اقدامی اساسی برای توجه ویژه به حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی دانست.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم که برای بررسی توانمندی‌ها و شناسایی نیازمندی‌های حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع به استان اردبیل سفر کرده است، بیان کرد: کشور ما ظرفیت بسیاری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد اما تاکنون برنامه جامعی در این حوزه در کشور تدوین نشده است.

نماینده مردم شهرستان گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه بررسی مسایل حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی این شهرستان خواستار پاسداشت میراث فرهنگی به معنای واقعی کلمه شد و گفت: لازم است در مجلس اقدامات اساسی برای ثبت سریع داشته‌های معنوی مناطق و قومیت‌های مختلف کشور انجام گیرد.

سیدحمایت میرزاده با مثبت خواندن اقدامات سال‌های گذشته در حوزه گردشگری در استان اردبیل افزود: فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بسیار ارزنده و قابل تقدیر بوده است.

وی انجام تبلیغات را در حوزه گردشگری ضروری خواند و بیان کرد: نمایندگان مجلس باید در این زمینه اعتبار ویژه‌ای در نظر بگیرند.

میرزاده همچنین با تاکید بر ضرورت فراهم سازی بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری گفت: این موضوع باید مورد توجه وزارتخانه جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در جلسه مشترک با اعضای فراکسیون گردشگری مجلس، اعتبارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بسیار محدود عنوان کرد و خواستار توجه ویژه مجلس برای حل این مشکل شد.

نادر فلاحی توسعه گردشگری در کشور را نیازمند تعریف محورهای جدید برای گردشگران خارجی دانست و گفت: استان‌های شمالغرب کشور مستعدترین نقطه برای توسعه گردشگری در کشور هستند.

وی تولید محتوا و تبلیغات هدفمند را اصلی‌ترین حلقه مفقوده معرفی قابلیت‌های گردشگری در کشور عنوان کرد و افزود: برای حل این مساله باید برنامه ویژه‌ای تدوین شود.

فلاحی با اشاره به پذیرایی سالانه بیش از هشت میلیون گردشگر توسط استان اردبیل بیان کرد: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبق مطالعات انجام گرفته به عنوان محور اول توسعه استان معرفی شده است.

وی با اشاره به قابلیت ویژه و تنوع اقلیمی، فرهنگی و تاریخی در استان اردبیل گفت: باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری در استان استفاده شود ولی لازمه این کار نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به توسعه گردشگری در کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: توزیع عادلانه مسافران به شهرستان‌های مختلف استان با توجه به توانمندی موجود در استان از جمله اقداماتی بود که در دو سال گذشته انجام گرفت.

به گزارش ایرنا، اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای بررسی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های بخش گردشگری وارد استان اردبیل شدند.

اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در جریان سفر سه روزه خود به استان اردبیل، از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های اردبیل، گرمی، مشگین‌شهر، بیله‌سوار، سرعین، نیر و خلخال بازدید کرده و راه‌های توسعه گردشگری این استان را بررسی می‌کنند.

در این سفر که برای نخستین بار و همزمان با سالروز جهانی جهانگردی و گردشگری انجام می‌شود، جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده مردم رشت در مجلس دهم به همراه چهار نفر از نمایندگان عضو این فراکسیون با قابلیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری استان اردبیل آشنا می‌شوند.

در دو سال اخیر تلاش گسترده‌ای برای تبدیل استان اردبیل به قطب گردشگری کشور آغاز شده و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و برگزاری جشنواره های متعدد، این خطه در تابستان امسال به مقصد اول گردشگران داخلی تبدیل شد.

حضور گردشگران داخلی در استان اردبیل در تابستان امسال چشمگیر بود به طوری که در اغلب ایام تابستان، ظرفیت هتل‌های شهرستان‌های اردبیل، سرعین و مشگین‌شهر به طور کامل پر شد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه بوده و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر ۳۲ واحد هتل با بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تخت، ۸۷ واحد هتل آپارتمان با بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تخت، ۹۸ واحد مهمانپذیر با بیش از چهار هزار و ۶۰۰ تخت، سه واحد کمپینگ گردشگری با ۴۰ تخت، ۲ واحد مجتمع گردشگری با ۱۵۰ تخت و ۲ واحد اقامتگاه بوم گردی با ۵۰ تخت در خدمت گردشگران استان اردبیل است.

تعداد گردشگران ورودی به استان اردبیل در سال گذشته حدود هشت میلیون نفر بوده و شهرستان سرعین به عنوان قطب مجتمع های آبدرمانی کشور نقش موثری در رونق گردشگری این استان دارد.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.