معرفت آذری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان اداره کل امور عشایری استان و با در نظر گرفتن شرایط جوی در روزهای آینده کوچ پاییزه عشایر شاهسون امسال در مقایسه با سال‌های قبل زودتر آغاز می‌شود. 

وی اضافه کرد: بر اساس تقویم تدوین شده کوچ پاییزه عشایر شاهسون از امروز به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پس از اتمام مهلت مقرر ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های عشایرنشین از ماندگاری آنها در ییلاقات جلوگیری خواهند کرد، به عشایر توصیه کرد تا پایان مهلت مقرر به کوچ خود پایان دهند.

وی همچنین گفت: امسال تعداد دام‌های جابجا شده در کوچ پاییزه با توجه به تعداد دام‌های مندرج در دفترچه ویژه عشایر خواهد بود و لازم است عشایر هنگام کوچ دفترچه‌های خود را همراه داشته باشند.

 وی افزود: امسال جهت تسهیل در روند کوچ پاییزه امکانات ادارات دولتی مرتبط از جمله راهداری ،پلیس راه ،هلال احمر ،دامپزشکی و فرمانداری شهرستان مشگین‌شهر بسیج شده است.

به گفته آذری ، برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به عشایر کوچنده چند گروه سیار و ثابت نیز در مسیر کوچ راه‌اندازی شده است.   

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند.

 ایل شاهسون استان اردبیل متشکل از ۸۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۵ هزار خانوار است که به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲هزار تن گوشت ، ۱.۵ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

در حال حاضر عشایر استان اردبیل دربینی ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

۷۱۱۷/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.