به گزارش ایرنا ، سعید شهند روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خلخال افزود: با وجود اخطارهای قبلی داده شده به شهرداری خلخال برای راه‌اندازی محل جدید سایت

زباله‌های این شهر و ساماندهی محل فعلی دفن زباله‌ها تا زمان راه‌اندازی محل جدید ،شهرداری همچنان به هشدارهای داده شده زیست‌محیطی بی‌توجه بوده و ادامه فعالیت این محل بشدت سلامتی شهروندان ،حیات وحش و محیط‌زیست پیرامون محل دفن زباله‌های شهر خلخال تهدید می‌کند.

او اظهار داشت: روزانه بیش از ۶۰ تن زباله شهر و ده‌ها تن زباله‌های روستاهای اطراف خلخال در حالی به این محل حمل می‌شود که هزاران تن زباله جمع‌آوری شده در محلی نزدیک شهر فاقد پوشش مناسب خاک بوده و بوی تعفن زباله‌ها تا چندین کیلومتر احساس می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این دود حاصل از به آتش کشیدن عمدی و یا غیرعمدی زباله‌های انباشت شده در این محل همواره موجب اذیت اهالی مناطق مسکونی شهر و روستاهای علی‌آباد و سنجبد در مجاور این محل می‌شود.

شهند بیان کرد: نگهداری این حجم از زباله در محلی مجاور مناطق مسکونی و بیمارستان شهر خلخال علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان به محلی برای تجمع و تغذیه حویانات وحشی درآمده و پراکندگی زباله‌های سبک در طول مسیر وزش بادهای شمالی و جنوبی منطقه‌ وسیعی را آلوده کرده و محیط رودخانه پایین دست این محل را نیز در معرض خطر آلودگی به شیرآبه زباله‌ها قرار داده است.

شهند با تعیین ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای شهرداری خلخال جهت تعیین تکلیف محل زباله‌های فعلی و اقدام عاجل برای پوشش زباله‌ها با استفاده از خاک و به هر وسیله ممکن افزود: در صورت بی‌توجهی شهرداری به مهلت تعیین شده ۱۵ روزه مراتب از طریق طرح موضوع در محاکم قضایی شهرستان پیگیری خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین با بیان اینکه پسماند یک مقوله چندوجهی و چندبعدی است، اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف مدیریت پسماند در سطح مناطق شهری و روستایی استان علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی دولت و بخش خصوصی در جهت بازیافت زباله و یا راه‌اندازی سامانه‌های بهداشتی دفن زباله‌ها نیازمند ترویج فرهنگ کاهش تولید زباله در بین مردم و چگونگی تعامل با دست‌اندرکاران مدیریت پسماند مناطق مختلف استان هستیم.

او گفت: در حالی که منابع طبیعی استان مالک اراضی تحت مدیریت مناطق حفاظت شده است ، محیط‌زیست تنها به عنوان مستاجر این اراضی وظیفه حفظ و حراست از مناطق حفاظت شده و گونه‌های گیاهی و جانوری این مناطق را برعهده دارد.

او با اشاره به اینکه ۷۰ روستای خلخال در منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان قرار دارد، بر لزوم اجرای مدیریت صحیح پسماند در روستاهای واقع در این منطقه و همکاری بخشداران و دهیاران در این زمینه تاکید کرد.

فرماندار خلخال نیز در این جلسه گفت: با توجه به زمان‌بر بودن راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های شهر خلخال ساماندهی محل قبلی ،پوشش خاک ،فنس‌کشی و جلوگیری از پراکندگی زباله‌ها در اطراف از سوی شهرداری ضروری است.

فریدون بابایی با انتقاد از ضف عملکرد شهرداری و دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مقابله با معضل نخاله‌های ساختمانی در مبادی ورودی شهر اظهار داشت: بی‌توجهی به این موضوع با وجود هشدارهای داده شده به یک مشکل سخت‌تر از مشکل محل دفن زباله‌ها تبدیل شده است.

علی ملکی ، مسئول واحد مهندسی بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی خلخال هم گفت: بحث راه‌اندازی محل جدید دفن زباله‌های این شهر و توقف فعالیت محل فعلی چسبیده به مناطق مسکونی از سوی شهرداری خلخال از ۲۰ سال پیش در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان طرح شده ولی نتیجه همه پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده و فعالیت محل فعلی دفن زباله‌های شهر همچنان سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.