بهروز پورسلیمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگا ر ایرنا افزود:تعاونی‌های مرزنشینیان در تمام استان ها غیر از استان اردبیل ساماندهی و دستورالعمل مربوط آن صادر شده و دلیل اصلی ساماندهی نشدن تعاونی‌های مرزنشینان اردبیل ارایه آمار بالای غیرواقعی فعالیت تعاونی‌ها و صادرات مرزی از سوی مسئولان اجرایی بوده است.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل صادره تعاونی‌های مرزی که در ۲۰ کیلومتری مرز فعال هستند از معافیت گمرگی به میزان پنج میلیون ریال بهرهمند می شوند و تعاونی‌های استان اردبیل بدلیل فقدان ساماندهی از این مزایا محروم هستند.

او با بیان اینکه  توانرقابت صادراتی اردبیل در جمهوری آذربایجان تضعیف شده است ،گفت: اگر می‌خواهیم رقابت خود را در عرصه تجارت بین‌المللی با کشورهای دیگر از دست ندهیم باید به تعرفه‌های ترجیحی روی آوریم.

پورسلیمان از کاهش ۱۴ درصدی صادرات اردبیل خبر داد و افزود: در نیمه اول امسال میزان صادرات  استان ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد  و پایین بودن قیمت کالاهای صادراتی سبب شده توان رقابت آن در کشورهای همجوار از دست برود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت:عمده محصولات استان اردبیل از گمرکات دیگر استان‌ها صادر می‌شود چرا که  برخی از صادرکنندگان راغب به  صدور کالای خود از گمرک بیله‌سوار مغان نیستند.

وی بازگشایی بازارچه‌های مرزی را یادآور شد و گفت: بازارچه های مرزی در ۹۰ درصد استان‌های کشور فعال است ولی در استان اردبیل کشور آذربایجان این بازارچه را تعطیل کرده و در صورت بازگشایی آن می توان از طریق تهاتر کالا  اقتصاد منطقه را رونق داد.

۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.