جواد زنجانی روز دوشنبه درجلسه شورای حفاظت منابع آب افزود: برای جلوگیری از تنش آبی در این شهرستان چاره ای جز مدیریت مصرف و تامین منابع آب پایدار نیست و باید دستگاه‌های اجرایی فکر اساسی در تامین  آب پایدار داشته باشند در غیر این صورت از سال آینده شاهد جیره‌بندی آب آشامیدنی در اردبیل خواهیم بود.
وی اظهار داشت: برای جلوگیری از جیره‌بندی آب علاوه بر تامین منابع آب پایدار افزایش ظرفیت تصفیه خانه و راه اندازی خط انتقال آب از منابع جدید ضروری است و سالانه باید ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در مرکز استان ذخیره سازی شود تا در مصرف آب شهروندان مشکلی بوجود نیاید.
فرماندار اردبیل ادامه داد: تا ۲۵ سال اینده میزان جمعیت اردبیل به ۹۰۰ هزار نفر می رسد و تامین آب شهر و روستاهای سختتر خواهد شد و براین اساس مدیریت مصرف آب در کنار اجرای طرح های اساسی برای ذخیره سازی الزامی است و اگر فکر اساسی در تامین آب پایدار و مدیریت مصرف  نشود همه ذخایر پشت سدها به اتمام خواهد رسید.

زنجانی افزود: :تصفیه و خط انتقال ۲۴ چاه آب در اردبیل در حال مطالعه است تا بعنوان سفره‌های زیرزمینی ذخیره شده و در زمان وقوع بحران آبی  از آنها استفاده شود.

وی بابیان اینکه بارندگی در اردبیل کاهش یافته است گفت: بنا به پیش‌بینی های سازمان هواشناسی بارندگی‌ها  در مهر ماه و آبان ماه افزایش می یابد  و بمنظور جلوگیری از سیلاب باید بسترهای و حریم رودخانه‌ها آزاد سازی شود.

او اضافه کرد : برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت اردبیل نگران کننده بوده و ضروری است برای جلوگیری از آن اقدام‌های موثرتری صورت گیرد چون فقدان نظارت کافی در برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و نبود مدیریت مناسب در این زمینه باعث ایجاد وضعیت بحرانی کنونی شده است.

فرماندار اردبیل اعمال مدیریت و برنامه ریزی برای حراست و احیای دشت اردبیل را بهترین راهکارموجود اعلام کرد و گفت: برنامه‌های محیط زیست و آب بدون تاثیرگذاری مسائل سیاسی باید به صورت منطقه‌ای و استانی اعمال شود و اگر در این زمینه سیاست‌گذاری درستی شود می توان بر مشکلات فایق آمد.

زنجانی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود، افزود: برای رفع بحران‌های موجود در بحث آب باید کار را از بخش کشاورزی شروع کرد و در این راستا با اصلاح الگوی کشت و شیوه‌های آبیاری می توان مصرف آب را در این بخش به حداقل رساند.

در این جلسه راهکارهای لازم برای جلوگیری از بحران آب اردبیل ارایه شد.
۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.