اصغر سلیمان‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: امسال ۳۳۰ میلیارد ریال اعتبار  برای آبرسانی شهرستان های استان اختصاص یافته که با جذب آن چند پروژه آبرسانی تکمیل و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

سلیمان زاده با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی شهرستان‌های اردبیل ، نیر، نمین و سرعین به صورت یکپارچه در حال انجام است، افزود: بهترین راهکار برای تامین آب آشامیدنی و صنعت رو به توسعه اردبیل انتقال آب از حوزه قزل‌اوزن در جنوب استان است که سهمی معادل ۵۰ میلیون متر مکعب از این رودخانه برای استان در وزارت نیرو تخصیص و نهایی شده و با انتقال آن به اردبیل آب مورد نیاز منطقه تا ۳۰ سال آینده تامین می‌شود.

او با اشاره به طرح‌های آبرسانی به شهرهای نمین و عنبران نیز گفت: مرحله  نخست عملیات آبرسانی به این شهرها به طول ۱۰ کیلومتر با صرف ۲۷۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده و مرحله دوم  نیز در دست اجراست که با اجرای آن نیاز  ۳۰ سال آینده آب شهروندان تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل درباره تامین آب آشامیدنی خلخال و کوثر هم گفت: برای تامین آب شرب و صنعت خلخال سد بفراجرد اجرا شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و طرح آبرسانی به این شهر به طول ۱۱ کیلومتر و با پیش‌بینی ۲ مخزن ذخیره  تا پایان سال افتتاح می‌شود.

سلیمان زاده  با اشاره به کسری شدید منابع آب زیرزمینی در منطقه گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم ‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه در دشت اردبیل با ۶۳۲ میلیون متر مکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یکی از ۳۵۵ دشت ممنوعه کشور است.

سلیمان زاده بیان کرد: عوامل متعددی می‌تواند سبب کمبود آب در دشت اردبیل شده است که مهمترین آن کاهش محسوس بارش ‌ها ، برداشت بی‌ رویه از آب‌های زیرزمینی ، حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های اضافه از چاه‌ها برای مصرف  کشاورزی است.

او یکپارچه سازی اراضی ، کشت گلخانه ای و توسعه گلخانه‌های صنعتی و کشاورزی را در کاهش مصرف آب موثر دانست و گفت: تغییر الگوی کشت، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه‌های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره ای و تحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری از دیگر راهکارهای اساسی برای بالابردن راندمان آب و جلوگیری از مصرف بیشتر آن می باشد.

۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.