اینجا اردبیل دیاری که قرنهاست مردم آن لقب ابوالفضلی یافته‌اند و چونان به برادر سالار شهیدان عشق می‌ورزند که از گذشته‌های دور این نام؛ خط قرمزشان هست و اگر به مشکلی بربخورند ناخواسته ندای یا ابوالفضل سر می‌دهند و زمانی که می‌خواهند طرف مقابل را از انجام یک کار ناپسند بازدارند او را به ابوالفضل (ع) قسم می‌دهند.

تاسوعا در اردبیل مانند بسیاری از نقاط مسلمان نشین دنیا به حضرت عباس (ع) اختصاص دارد آن سروقامت شجاعی که سیمای غضبناک و شیوه جنگاوری و شمشیرزنی بی نظیرش لرزه بر اندام دشمنان دین و اهل بیت (ع) می‌انداخت ولی در عین حال قلبش برای انسان‌های واقعی و افراد ستم دیده ، به شکل کم نظیری مهربان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مردم اردبیل بدون کوچکترین احساس خستگی از عزاداری های طولانی چندین روز و شب گذشته از کودکان کم سن و سال تا جوانان و افراد سالخورده از سپیده‌دم در هوای سرد و بارانی این شهر رهسپار مساجد محله خودشان شده و با تشکیل دسته‌های مختلف آیین سنتی پخش شمع و روشن کردن شمع در مساجد این شهر را آغاز کردند.

امروز صحنه‌های کم‌نظیری از عشق کودکان،جوانان و سالخوردگان اردبیلی به امام مظلومان در این دیار خلق شد و این عزاداران درحالیکه پیراهن مشکی بر تن و دستار سیاه بر سر کرده بودند در مقابل مساجد توقف کرده و در طشت‌های مسین شمع نذری خودشان را روشن کردند.

از گذشته‌های دور عزاداران اردبیل بطور معمول نذر روشن کردن یک شمع در ۴۰ مسجد را دارند و خیلی از صاحبنظران بر این باورند که این امر به خاطر آن بوده که در قدیم ۴۰ باب مسجد در این شهر وجود داشته است. 

عزاداران اردبیل با فرا رسیدن ظهر درحالیکه بانک دل‌انگیز اذان در فضای کوچه ها و خیابانهای این شهر طنین انداخته بود در مساجد به صف نماز جماعت ایستاده و این عبادت واجب را در ظهر تاسوعا ادا کردند تا یکبار دیگر به خود یادآوری کنند که امام حسین (ع) در راه زنده نگهداشتن این فریضه ؛ امر به معروف و نهی از منکر ، ایستادگی در مقابل ظلم و ستم و اصلاح جامعه قیام کرد و حماسه بی نظیر کربلا را آفرید. 

دوستداران اهل بیت و امام حسین (ع) سپس با اجتماع در میدان تاریخی عالی قاپوی اردبیل و خیابان‌های پیرامون آن یکبار دیگر شور و شعور حسینی را با هم آمیخته و در رثای آن امام و لب تشنگان نهر فرات و نیز تجدید بیعت دوباره با مرام سرور آزادگان با نوحه خوانی و مداحی تعدادی از مداحان این شهر اشک ماتم ریخته و عزاداری کردند.

در اجتماع عظیم عزاداران حسینی اردبیل که بطور زنده از تلویزیون پخش می شد چندین هزار نفر از مردم حسینی و ابوالفضلی این شهر در زیر باران و هوای سرد حضور داشتند به گونه ای که علاوه بر میدان عالی قاپو خیابانهای سی متری ؛ انقلاب ؛ سعدی و پیاده راه شیخ صفی مملو از جمعیت بود.     

با پایان این مراسم مردم اردبیل براساس یک سنت دیرینه با حضور دوباره در مقابل مساجد محله‌های خود با تشکیل دسته‌های منظم و پرشور و با در دست داشتن پرچم و بیدق های عزا و سردادن رجزها و شعارهای مذهبی از جمله " هانسی گروهون بیله مولاسی وار ؟ شیعه لرین حضرت عباسی وار " (کدام گروه چنین مولایی دارد ؟ شیعیان حضرت عباس را دارند) و حسن شهید ، حسین شهید ، اکبر شهید ، اصغر شهید ،قاسم شهید ،نوش امامت یزیده لعنت و ... در کوچه و بازار و به خصوص در بافت قدیمی و سنتی این شهر به راه افتاده و به سبک سنتی عزاداری خواهند کرد.

این عزاداری ها تا اذان مغرب به درازا کشیده و در حوالی غروب آفتاب عزاداران با در دست داشتن شمع‌های روشن به مساجد محله خودشان باز گشته و در آن مکان به اقامه نمازهای مغرب و عشا می‌پردازند.

امشب دیگر مراسم میهمان شدن عزاداران در محله‌های دیگر شهر که طی بیش از ۱۰ شب گذشته ادامه داشت برگزار نخواهد شد و فقط در تعداد معدودی از مساجد شهر اردبیل مراسم عزاداری زنجیرزنی و سینه زنی توسط اهالی خود آن محله ها انجام می شود و عزاداران پس از استراحت کوتاه خود را از فردا سپیده دم برای حضور در مراسم عزاداری های پرشور عاشورا آماده خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا امروز همچنین مراسم شبیه خوانی و تعزیه خوانی در تعدادی از محله‌های شهر اردبیل در  سپیده دم ، ظهر و عصر برگزار شد که در آنها هنرمندان مذهبی این شهر وقایع مختلف این روز در سال ۶۱ هجری قمری را برای افراد حاضر به تماشا گذاشتند.

امروز در دیار دارالارشاد همه افراد به هر شیوه‌ای که در امکان و توانشان بود برای آن امام آزاده و یاران شهیدش احسان کردند. جمعی از خانواده های اردبیلی نیز با برپایی مجالس احسان و پخش خوراکی ها و آشامیدنی های نذری و عده ای با مسافرکشی های صلواتی و ... در خدمت عزاداران بودند.

در دیگر شهرستان های استان اردبییل نیز مدم با حضوری گسترده برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش سوگواری کردند.

۶۰۱۹/۶۰۱۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.